Pożegnanie  z  projektem…

18 czerwca 2019 r. mieliśmy niekłamaną przyjemność podsumować tegoroczny uczniowski projekt Erasmus+ “ZSB w Opolu – kompetencje uczniów to sukces”W konferencji wzięli udział uczestnicy projektu, ich rodzice, przedstawiciele instytucji edukacyjnych, organu prowadzącego, nauczyciele związani  z projektem i uczniowie społeczności ZSB.

Po powitaniu gości przez panią dyrektor, Violettę Szczepkowską, projekt zaprezentowali jego uczestnicy i koordynator – Joanna Banaszewska.

Następnie Dyrekcja wręczyła uczestnikom certyfikaty i zachęciła uczniów do wzięcia udziału w nowym projekcie Erasmus+.

Z całego serca gratulujemy naszym uczniom zdobycia nowych umiejętności i równie gorąco zachęcamy kolejnych do włączenia się w społeczność Erasmus+ naszej szkoły.

 

Oko w oko z pracą za granicą, czyli wspomnienia z Erasmusa+

W ramach projektu Erasmus+ ZSB w Opolu – kompetencje uczniów to sukces uczniowie budowlanki zakończyli swoje staże zawodowe. W projekcie wzięło udział 30 uczniów z technikum aranżacji wnętrz, budownictwa i architektury krajobrazu. Miejscem docelowym stażu zawodowego były Słowacja (Żylina) i Hiszpania (Grenada).

Głównymi celami projektu były: doskonalenie umiejętności zawodowych, pogłębienie kompetencji językowych, poznanie innych kultur, poszerzenie własnych możliwości interpersonalnych i socjalnych. Realizację tych celów doskonale scharakteryzowała uczennica Oliwia Owczarek: „Myślę, że staż to świetna okazja, aby poznać kulturę danego narodu, nie tylko poprzez zwiedzanie samego miejsca, w którym się znajdujemy, ale również spędzając dużo czasu z jego obywatelami. Rozmawiamy i wykonujemy czynności zawodowe w przyjemnej atmosferze oraz obserwujemy ich sposób pracy. Jest to zatem idealny moment na podszkolenie swoich umiejętności interpersonalnych oraz językowych. Jeżeli mamy możliwość wzięcia udziału w takim stażu, to nie ma nic do stracenia i warto z tej propozycji skorzystać. Okres stażu zagranicznego pozostanie w naszej pamięci na długie lata.” Swoje wrażenia ze stażu hiszpańskiego przekazała też Sandra Kopiec: „Tego co doświadczyliśmy w Hiszpanii nie da się opisać słowami, każdy to musi przeżyć sam. Piękne budowle i krajobrazy, które mogliśmy codziennie podziwiać to tylko część wyjazdu. Poznanie nowych ludzi, kultury i hiszpańskiej kuchni to kolejne z wielu rzeczy, których mieliśmy możliwość spróbować. A najważniejsza część naszego wyjazdu, czyli staż umożliwił nam pogłębienie wiedzy z zakresu aranżacji wnętrz oraz współpracy z klientem. Pokazał nam również inne spojrzenie na nasz zawód jak i na zwykłe, codzienne życie.” Dominika Mielniczuk wskazała też najważniejszą, jej zdaniem, zaletę hiszpańskiego stażu: „Śmiało mogę powiedzieć, że wykonywana praca dała mi możliwość wykorzystania zdobytych już umiejętności jak również zdobycia nowej wiedzy. W tym czasie mogłam także podszkolić język angielski. Osobiście jednak najcenniejszym dla mnie doświadczeniem była praca z klientem (konsultacja, przedstawienie koncepcji i ewentualne negocjacje) oraz praca w zespole.”

W Słowacji uczennice z aranżacji wnętrz uczyły się wykonywania prac wykończeniowych: kafelkowania, malowania, suchej zabudowy. W Hiszpanii natomiast grupa z aranżacji wnętrz szkoliła swoje umiejętności w wykonywaniu projektów wnętrz dla określonego klienta, architektura krajobrazu w niezwykłych ogrodach Alhambry doskonaliła kompetencje z zakresu urządzania i pielęgnacji terenów zieleni oraz konserwacji obiektów małej architektury krajobrazu, uczniowie z budownictwa z kolei nabywali samodzielności w wykonywaniu zadań  praktycznych,  poznali też nowe technik nakładania tynków dekoracyjnych oraz dekoracji ściennych.

Słowacka grupa pracowała pod kierunkiem instruktorów zawodu Średniej Szkoły Budowlanej, wykonywała praktyczne prace w warsztatach i szkole, natomiast grupy hiszpańskie zetknęły się z pracodawcami, dla których wykonać musieli określone prace praktyczne. Korzyści stażu zawodowego u pracodawców wyliczyła Dominika Nawrat: „Plusem stażu u pracodawcy jest zdobywanie doświadczenia zawodowego, dzięki czemu inwestujemy w swoją przyszłość, kolejnym plusem jest przygotowywanie się, dzięki stażom, do życia dorosłej osoby, bo to właśnie dzięki nim można zobaczyć jak wygląda praca i z czym można się spotkać w przyszłości. Dzięki stażowi mamy także większe szanse na przyjęcie do pracy, ponieważ pracodawca chętniej przyjmie osobę z doświadczeniem po stażu niż osobę która tego doświadczenia nie posiada.” Marta Guszpit z kolei oceniła słowacki staż: „Projekt Erasmus+ w mojej ocenie wypadł bardzo pozytywnie. Podczas stażu nauczyliśmy się wielu przydatnych rzeczy w naszym zawodzie tj. kafelkowania czy montowania podwieszanych sufitów. Wszyscy przyjęli nas bardzo miło, dzięki czemu atmosfera podczas pracy była przyjemna, a zajęcia mijały nam bardzo szybko. Wyjazd ten pozwolił nam na poznanie kultury słowackiej oraz zobaczenie jak wyglądają ich sposoby nauczania.”

Oprócz zdobywania umiejętności zawodowych, sporo czasu uczniowie spędzili na poznawaniu miejsc, w których przebywali. Stażystki ze Słowacji miały możliwość zwiedzenia zamków w Budatinie, Orawskiego Podzamcza, relaksowały się w termach Rajeckich Teplic. Grupy hiszpańskie z kolei zwiedziły Malagę oraz najciekawsze dzielnice Grenady: arabską Albaicín, żydowską Realejo, najbardziej barwną dzięki niesamowitym muralom, cygańską Sacromonte, słynącą z jaskiń zamieszkanych przez wolnych duchem ludzi z całego świata.

Ze stażu uczniowie wrócili więc nie tylko z pełnymi pamiątek walizkami, certyfikatami partnerów, ale też z poczuciem, że czują się pewniej pod każdym względem: zawodowym, językowym, osobistym. Korzyści odniesione ze stażu podsumował Maciej Gaweł, zachęcając przyszłych stażystów do walki o miejsce w kolejnych projektach:

„Kilka powodów, dlaczego opłaca się odbyć staż zagraniczny:

  • Wyróżniające się CV:

Dzięki temu twoje CV od razu będzie inne, lepsze. To bardzo ważne, zwłaszcza, że zwykle do każdej pracy CV wysyłają setki kandydatów.

  • Poznanie kultury pracy w innym kraju:

Pracując w innym kraju w innym języku, uczysz się jednocześnie kultury i metod pracy, jakie tam obowiązują.

  • Nowe znajomości:

Dzięki odbyciu stażu za granicą, możesz pochwalić się kontaktami zagranicznymi z ludźmi z branży. Możesz stać się cennym pracownikiem, jeśli polska firma, która cię później zatrudni, będzie chciała rozwijać się na arenie międzynarodowej.

  • Nabycie umiejętności swobodnego porozumiewania się w obcym języku:

Nauka języka w szkole czy nawet na kursach językowych to zupełnie coś innego niż nauka w praktyce. Będąc na stażu za granicą nie masz wyjścia i musisz porozumiewać się w obcym języku.

  • Głębsze poznanie siebie, swoich zalet i wad:

Nie wiemy, jak byśmy zareagowali w różnych ekstremalnych sytuacjach, bo takich po prostu nie doświadczamy. Wybierając się na staż zagraniczny od razu rzucamy się na głęboką wodę. Tam poznajemy swoje słabości, niedociągnięcia, ale też mocne strony.

  • Poszerzenie horyzontów

Kto dużo podróżuje, nabywa wiedzy, doświadczenia. A taka osoba z pewnością będzie miała otwartą głowę i nowe pomysły.”

 

VIVA  LA  ESPAÑA!!! czyli część 4 (wspomnieniowa) relacji z hiszpańskiego stażu…

Mimo iż od powrotu z Hiszpanii upłynęło trochę czasu, chcemy uzupełnić relację o wydarzenia drugiego tygodnia. Czas ten upływał i na pracy, i na zwiedzaniu. Uczniowie doskonalili swoje umiejętności zawodowe, językowe i międzykulturowe. Wzięli też udział w kolejnych warsztatach językowych, które odbyły się na zasadach gry miejskiej. Grupa, podzielona na mniejsze zespoły musiała wykonać kilkanaście zadań, do których polecenia zapisane były w języku angielskim i hiszpańskim. Zwyciężyła grupa w składzie Dominika Mielniczuk, Justyna Załoga, Martyna Czyż, Dominika Nawrat, Sandra Kopiec, Wiktoria Dziony.

Drugi tydzień poświęcony był też na zwiedzanie ciekawostek Granady. Jedno popołudnie poświęciliśmy  na zwiedzanie dzielnicy żydowskiej – Realejo, słynącej z niezwykłych murali. Poznaliśmy dzieła jednego z najbardziej znanych w Hiszpanii artystów, El Niño de las Pinturas, słynącego z oryginalnych graffiti oraz wielu innych, z racji charakteru Street-Art, anonimowych twórców.

W kolejne popołudnie wspinaliśmy się ścieżkami cygańskiej dzielnicy Sacromonte. Ciekawostką jest to, że w zboczach gór, w naturalnie powstałych jaskiniach żyją wolni duchem ludzie z całego świata. Ze wzgórz górujących nad miastem roztaczał się fantastyczny widok na całą Granadę.

Na koniec pobytu nasi gospodarze przygotowali dla nas ucztę duchową i cielesną. Na uroczystości rozdania certyfikatów mogliśmy jeszcze raz spróbować hiszpańskich specjałów i posłuchać przyjemnego koncertu (gitara i śpiew). Nasi stażyści po raz kolejny zostali fantastycznie ocenieni przez partnera. Również pracodawcy byli z naszych uczniów wyjątkowo zadowoleni, dowodem czego była m.in. specjalna nagroda, którą Dominika Nawrat otrzymała od swojego szefa.

Bardzo zadowoleni wróciliśmy do Polski, postanawiając po raz kolejny brać udział we wszystkich projektach Erasmus+, w których będzie taka możliwość. Każdy ze społeczności szkolnej widzi korzyści takich staży – uczniowie po raz kolejny są wyjątkowo zadowoleni z praktyki, nauczyciele z większych umiejętności uczniów a sama szkołą poszczycić się może kolejnym dobrze zrealizowanym projektem.

Jeszcze raz serdecznie dziękujemy za zorganizowanie nam rewelacyjnego pobytu wszystkim członkom Mobility Projects, w szczególności Magdzie, Noemi, Ani i Hani – dzięki Wam było to fantastyczne doświadczenie.

 

 

VIVA  LA  ESPAÑA!!! czyli część 3 relacji z hiszpańskiego stażu…

Część drugą relacji poświęciłam wyłącznie praktykom, a przecież nie od dzisiaj wiemy, że nie samą pracą człowiek żyje! Teraz więc napiszę słów kilka o tym jak spędzaliśmy nasz czas wolny, w jaki sposób doświadczamy Hiszpanii i  dlaczego chętnie byśmy się tu przeprowadzili:).

Czwartkowe popołudnie spędziliśmy zwiedzając Albaicín – jedną z dzielnic Granady. Mówią o niej, że jest jedną z najbardziej klimatycznych dzielnic w całej Hiszpanii, a to za sprawą gąszczu wąskich uliczek, maleńkich placów i ciekawych ludzi, ciągnących do Albaicín jak muchy do miodu. Ta część miasta ma klimat dawnej arabskiej dzielnicy, na każdym kroku natknąć się można na ślady ich dawnej bytności. Choć po opuszczeniu miasta przez Arabów w 1492 roku meczety zamieniono w kościoły, sporo w nich arabskiej ornamentyki, która dla nas jest jak mieszanka kolorów i koronek. Ze względu na swe położenie na wzgórzach, z Albaicín rozciągają się wspaniałe widoki na Alhambrę i całą Granadę.

Czwartkowy wieczór spędziliśmy z kolei na pokazie flamenco – jednego z najsłynniejszych symboli Hiszpanii. Byliśmy zachwyceni grą na gitarze i tańcem, śpiew – bardzo specyficzny – nie wszystkim przypadł do gustu. Nie mamy niestety zdjęć z samego występu, bo fotografowanie było zabronione, jednak musicie uwierzyć nam na słowo, że było to piękne zetknięcie się z kulturą Hiszpanii.

Piątek powitał nas naprawdę ohydną pogodą. Podczas gdy w Polsce było nawet 20 stopni, u nas zrobiło się 7 i zaczął lać deszcz. Martwiliśmy się trochę, bo wiedzieliśmy, że pogoda może się nie poprawić przez cały weekend a czeka nas wycieczka do Malagi.

Sobota przyniosła pogodę typowo wiosenną – raz paliło słońce, by po chwili zaczął lać rzęsisty deszcz. Jednak chyba gdzieś tam mieliśmy trochę szczęścia, bo podczas zwiedzania wzgórz i ruin nie zmokliśmy.

Wycieczkę po Maladze zaczęliśmy od zwiedzenia górującej nad całym miastem kolejnej Alcazaby (obronnej twierdzy). Wspinaliśmy się i wspinaliśmy, by po długim czasie cieszyć oczy cudownymi widokami na całą Malagę – z jednej strony podziwialiśmy góry, z drugiej – Morze Śródziemne.

Następnie udaliśmy się do Muzeum Pabla Picassa. Malarz urodził się w Maladze i spędził w niej wiele lat. Muzeum mieści 155 prac malarza i jest doskonałym miejscem, żeby zapoznać się z jego twórczością. W środku naturalnie nie można niczego fotografować, jednak na własne oczy przekonaliśmy się, że każdy miłośnik sztuki powinien to miejsce odwiedzić.

Kończąc zwiedzanie wstąpiliśmy do katedry Wcielenia (Santa Iglesia Catedral Basílica de la Encarnación), zwanej La Manquita, pieszczotliwie „Jednoręka dama”. Docelowo katedra miała mieć dwie wieże, jednak nigdy drugiej nie ukończono. W katedrze za to znajduje się aż 15 kaplic. Budowla jest ogromna a ze względu na czas jej powstawania łączy w sobie aż trzy style – gotycki, renesansowy i barokowy. Na uwagę zasługują też ogromne drewniane organy.

Na zakończenie pobytu w Maladze nie obyło się bez odwiedzin Morza Śródziemnego, gdzie najodważniejsze uczestniczki wyjazdu (lub najbardziej szalone, jak kto chce to widzieć:)) skorzystały z kąpieli w morzu.

Niedziela upłynęła nam pod znakiem leniuchowania. Część uczestników, mimo nie najlepszej pogody włóczyła się po mieście, część pracowała nad projektami, jeszcze inni szukali sobie co ciekawszych zajęć, np. przygotowywali sałatkę owocową… Pycha…

Tak nam mija czas, a do powrotu już tylko cztery dni…

 

VIVA  LA  ESPAÑA!!! czyli część 2 relacji z hiszpańskiego stażu…

Już wiecie, że Hiszpania baaaardzo nam się podoba, ale pamiętać należy, że nie jesteśmy tu wyłącznie dla przyjemności. Stąd też część ta poświęcona będzie dokumentacji praktyk.

Staże zawodowe – o czym wspominałam wcześniej – są zróżnicowane w zależności od zawodu i pracodawcy.

1. Architektura krajobrazu (3TB) – grupa uczniów tej specjalizacji ma wyjątkowe szczęście – może ćwiczyć swe umiejętności w zabytkowych ogrodach Alhambry (Jardines de la Alhambra) – jednego z najważniejszych zabytków związanych z historią Półwyspu Iberyjskiego.

Alhambra – warowny zespół pałacowo-parkowy – została zbudowana w XIII wieku, jej rozbudowa zakończyła się w wieku XIV. Składa się z czterech części: Alcazaby (cytadeli), Pałacu Nasrydów, Pałacu Karola V i ogrodów Generalife. Alhambra należy do najpiękniejszych zabytków kultury arabskiej w Europie. Byłą ostatnim bastionem obrony Arabów, których z Europy w 1492 r. przepędziła królowa Izabela I Katolicka i jej mąż król Ferdynand. W Alhambrze też królowa podarowała Krzysztofowi Kolumbowi klejnoty na jego pierwszą wyprawę w nieznane. W tak pięknym i ważnym dla kultury europejskiej miejscu stażyści mieli możliwość pogłębiania swych umiejętności zawodowych.

   

Jak widać nasi uczniowie szybko znaleźli wspólny język z innymi pracownikami Alhambry:).

 

2. Budownictwo – stażyści z 3TB mają praktykę u dwóch pracodawców: Garay y Asociados oraz Nest Style. Zajmują się prowadzeniem prac remontowo-wykończeniowych w Albaicín – jednej z najstarszych dzielnic Granady, dzielnicy arabskiej.

 

3. Aranżacja wnętrz – praktyki tej grupy odbywają się aż u czworga pracodawców: Luzón Built, Palomar Stilgres, Universal Mobility Office i Colchonería y muebles Alba. W firmach tych zajmują się przede wszystkim wykonywaniem projektów wnętrz i aranżacją przestrzeni.

Pracodawcy są z naszych uczniów bardzo zadowoleni. Nam z kolei podobają się pracodawcy, więc mówiąc krótko – wszystko jest ok!!!

 

 

VIVA  LA  ESPAÑA!!! czyli część 1 relacji z hiszpańskiego stażu…

Nasza podróż rozpoczęła się o 6.30 w niedzielę 31 marca 2019 r. Ponieważ tej nocy była zmiana czasu, woleliśmy się zaasekurować wcześniejszym spotkaniem, by uniknąć niespodzianek. Wszyscy stawili się o czasie i już po chwili pędziliśmy na lotnisko we Wrocławiu, na które dotarliśmy godzinę za wcześnie. Nic to… To była tylko pierwsza z wielu chwil oczekiwania na ciąg dalszy podróży.

Po oddaniu bagażu rejestrowanego, który mieliśmy zobaczyć dopiero w Maladze, przeszliśmy szczęśliwie odprawę i już (:)) o 11 wzbiliśmy się w powietrze kierując się na Frankfurt nad Menem. Tam wylądowaliśmy o 12.20 i o 14.45 ruszyliśmy dalej. W Maladze odebraliśmy bagaże, przywitaliśmy się z kierowcą( ¿Que tal?Me llamo Jose) i ruszyliśmy do Granady (pisownia hiszpańska, polska – Grenada).

Na miejscu byliśmy po 20, zmęczeni, ale uszczęśliwieni, że wszystko poszło dobrze. W Granadzie powitała nas koordynatorka, Noemi, zaprowadziła nas do miejsca zakwaterowania (White Nest Hostel w samym centrum starówki), rozlokowała nas po pokojach i zaprosiła na kolację. Po kolacji udaliśmy się na zasłużony odpoczynek.

Dzień pierwszy rozpoczął się od zebrania, prowadzonego przez Hanię i Karolinę, nasze opiekunki. Ustaliliśmy plan działań, program dnia, po czym większość uczniów udała się do swoich pracodawców, zapoznać się z nimi i swoimi obowiązkami.

Jakie programy stażu są przewidziane dla naszych uczestników? Czego będą się uczyć? To mieliśmy już zaplanowane wcześniej, ale u pracodawców należało to potwierdzić. Grupa z architektury krajobrazu udała się do ogrodów Alhambry, przepięknego zabytku, dokumentującego 700 lat panowania Arabów na Półwyspie Iberyjskim. Część grupy z budownictwa poszła na swój plac budowy obok tarasu widokowego, część kolejna rozpoczynała prace wykończeniowe w zabytkowej kamienicy, w której mieści się hostel. Uczniowie z aranżacji wnętrz zajmować się z kolei będą projektowaniem wnętrz, urządzaniem wystroju, itp.

W trakcie intensywnego, pierwszego dnia nie zabrakło miejsca na wypicie pysznej kawy, zjedzenie specjału hiszpańskiego – churros i podziwianie rozkwitającej przyrody i czy najsłynniejszego zabytku Granady – Alhambry.

Po południu mieliśmy zorganizowany tzw. Welcome Tour po Granadzie. Zwiedziliśmy najważniejsze miejsca i zabytki centrum miasta, np. Katedrę Najświętszej Marii Panny od Wcielenia, jedną z największych na świecie, pomnik Izabeli I Katolickiej i Krzysztofa Kolumba, uchwyconych w momencie podpisywania zgody na jego podróż w nieznane i wielu innych ciekawych miejsc.

Jesteśmy w wyjątkowym miejscu i mamy tego poczucie. Hiszpanie są niezwykle gościnni, uśmiechnięci, bezproblemowi, miasto piękne i przyjazne turystom – jednym słowem trafiliśmy z naszym partnerem w dziesiątkę!

Do następnego razu:).

 

Wyniki  rekrutacji  część 2 – Erasmus+ Hiszpania

Komisja  naboru  po przeliczeniu punktów z zajęć przygotowawczych ustaliła listę główną i rezerwową mobilności 2 i 3.

Mobilność 2 – Hiszpania (architektura krajobrazu)

LISTA  GŁÓWNA

Nazwiska  osób Liczba punktów – max 40 pkt.
1. Mika Łukasz 32
2. Wiench Julia 31,5
3. Dziony Wiktoria 28,5
4. Jambor Dawid 27
5. Kasperek Oliwier 26

 

Wyżej wymienieni uczniowie zostali zakwalifikowani do wyjazdu na staż do Granady (Hiszpania), w terminie 31.03 – 13.04.2019 r.

 

LISTA  REZERWOWA

Nazwiska  osób Liczba punktów – max 40 pkt.
1. Szarejko Natalia 14

 

Mobilność 2 – Hiszpania (budownicto)

LISTA  GŁÓWNA

Nazwiska  osób Liczba punktów – max 40 pkt.
1. Oziębłowski Dawid 31,5
2. Gaweł Maciej 28,5
3. Cichoń Jakub 23
4. Fuhl Łukasz 22,5
5. Sordoń Mateusz 22,5

 

Wyżej wymienieni uczniowie zostali zakwalifikowani do wyjazdu na staż do Granady (Hiszpania), w terminie 31.03 – 13.04.2019 r.

 

LISTA  REZERWOWA

Nazwiska  osób Liczba punktów – max 40 pkt.
1. Brzeźniak Kewin 6

 

Mobilność 3 – Hiszpania (aranżacja wnętrz)

LISTA  GŁÓWNA

Nazwiska  osób Liczba punktów – max 40 pkt.
1. Czyż Martyna 40
2. Kubata Dominika 39,5
3. Mielniczuk Dominika 39,5
4. Miś Natalia 39
5. Kopiec Sandra 38,5
6. Załoga Justyna 38,5
7. Chimiak Milena 38
8. Kinder Marcin 35
9. Nawrat Dominika 35
10. Młyńska Wiktoria

Szymczak Kamila

34,5

 

Wyżej wymienieni uczniowie (1 – 9)  zostali zakwalifikowani do wyjazdu na staż do Granady (Hiszpania), w terminie 31.03 – 13.04.2019 r.

Uczennice Młyńska Wiktoria i Szymczak Kamila, ze względu na taką samą ilość punktów, przystąpią – zgodnie z regulaminem – do dodatkowej rozmowy w języku angielskim. Informacja o terminie u koordynatora projektu, w poniedziałek o godzinie 11.15, w sali nr 17.

 

LISTA  REZERWOWA

Nazwiska  osób Liczba punktów – max 0 pkt.
1. Karczewski Arkadiusz 28

 

 

Przypominam o obowiązku uczestniczenia w zajęciach kulturowych i pedagogicznych w dniach 21, 22, 23.03.2019 r. w godzinach podanych w harmonogramie.

Spotkanie obowiązkowe z rodzicami i uczniami mobilności odbędzie się 26.03.2019 r. (wtorek), o godzinie 17.00, w sali nr 17.

Wszelkie informacje dodatkowe u koordynatora projektu, p.Joanny Banaszewskiej. Informacje istotne – proszę sprawdzić ważność podanych mi wcześniej dokumentów: paszportów i dowodów osobistych. Przypominam również o obowiązku posiadania Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego (karta EKUZ z NFZ-u).

Gratulujemy  serdecznie!

 

Podsumowanie  I  tygodnia  stażu

I tydzień stażu można podsumować po piątkowym spotkaniu (22.02.2019) koordynatora projektu, Joanny Banaszewskiej, z nauczycielami zawodu oraz kontakcie telefonicznym i skypowym z opiekunem stażu, wicedyrektorem Wojciechem Piernikarskim i słowackim koordynatorem projektu Erasmus+, Janką Oravec.

Nasze uczestniczki stażu wywarły wielkie wrażenie na słowackich instruktorach zawodu. Urzekły ich nie tylko swą urodą:), ale przede wszystkim pracowitością i chęcią uczenia się. Stażystki podzielone zostały na dwie grupy. Każda z nich musi w ciągu dwóch tygodni zrealizować szkolenie z zakresu technologii suchej zabudowy, malarskiej i posadzkarsko-okładzinowej. W tym tygodniu jedna grupa zajęła się kafelkowaniem, druga malowaniem i wykonywaniem sufitu podwieszanego z karton-gipsu. W drugim tygodniu nastąpi zmiana zadań. Instruktorzy grup byli wyjątkowo pozytywnie zaskoczeni jakością prac, wykonanych przez uczennice i błyskawicznym tempem prac.

Tydzień ten był nie tylko poświęcony pracy – stażystki bawiły się na kręgielni, podczas Laser Games, zwiedziły zamek w Budatinie a w weekend planuje się zwiedzenie Orawskiego Podzamcza i wyprawę w góry. Żylina jest przepięknie położona: od południa otaczają ją Góry Strażowskie i Mała Fatra, od północy – Góry Kisockie i Jaworniki.

Życzymy sobie, aby drugi tydzień był równie owocny jak pierwszy. Powodzenia!

 

Mobilność 1 – Słowacja “ERASMUS +” START!

W dniach od 17.02-01.03.2019r. rozpoczął się Staż zawodowy ERASMUS +. W ramach projektu uczennice klas 2TA  i 3TA o profilu aranżacja wnętrz Publicznego Technikum nr 6 będą poznawały i doskonaliły metody wykończenia wnętrz . Praktyki realizowane są w mieście Żylina na Słowacji. Poza praktyczną nauką zawodu dzięki  wyznaczonym celom w projekcie uczennice mają również bardzo atrakcyjny program turystyczny zapewniony w czasie wolnym.

Praktyczna nauka zawodu

Czas wolny…

STAŻ SŁOWACJA-ŻYLINA C.D

STAŻ SŁOWACJA-ŻYLINA C.D

Szanowni Nauczyciele, uczniowie  i rodzice jako Wicedyrektor a zarazem opiekun grupy odbywającej  staż na Słowacji napiszę krótko w imieniu Dyrekcji Szkoły “…jesteśmy z Naszych Dziewczyn-Uczennic bardzoooo00 dumni – rzadko się bowiem zdarza aby praca z suchej zabudowy przewidziana na 3 dni stażu została wykonana  UWAGA w jeden dzień!!! A zaskoczenie słowackich nauczycieli praktycznej nauki zawodu jeszcze większe 🙂 Jeszcze raz Brawo WY!!!

Kafelkowanie …Przed….

w trakcie….

 

i po…

Podwieszany sufit także nie straszny….

Czas wolny…Laser Game przednia zabawa 🙂

 

Mobilność 2 i 3!

Ze względu na harmonogram i konieczność podania listy uczestników do biletów lotniczych 2 część rekrutacji kończy się po testach z języka angielskiego i hiszpańskiego.

 

FACE  TO  FACE  z  programem  ERASMUS+

 

Dnia 17 stycznia 2019 w Zespole Szkół Budowlanych im. Papieża Jana Pawła II odbyły się warsztaty programu Erasmus+ zorganizowane przez panią Halinę Pilarz, starszą wizytator Kuratorium Oświaty w Opolu. Warsztaty miały na celu przybliżenie wniosku aplikacyjnego do projektów mobilności uczniów Kształcenia i Szkolenia Zawodowego programu Erasmus+. Ponieważ zbliża się termin składania wniosków projektowych w nowym Konkursie 2019 (5.02.2019 r.), warsztaty cieszyły się dużym powodzeniem. Wśród uczestników znaleźli się nie tylko nauczyciele, przyszli koordynatorzy z województwa opolskiego, ale i śląskiego. Po powitaniu gości przez dyrektor ZSB, Violettę Szczepkowską, Halina Pilarz zaprezentowała cel i program warsztatów. Następnie doświadczeni koordynatorzy projektów: Adam Hubicki z Zespołu Szkół Rolniczych im. Tadeusza Kościuszki w Namysłowie, Barbara Mazur (Zespół Szkół Licealno-Technicznych w Kluczborku) i Joanna Banaszewska (z ZSB, szkoły goszczącej) dzielili się swoimi doświadczeniami z przybyłymi gośćmi. Spotkanie miało charakter warsztatowy – omawiało techniczne aspekty pracy z wnioskiem aplikacyjnym. Potrzebę praktycznych warsztatów udowodnił czas ich trwania: mimo iż przewidziane były do godziny 14.30, ostatni uczestnicy opuścili budowlankę o 16.30.

Wszystkim naszym gościom życzymy serdecznie powodzenia w Konkursie 2019 i liczymy na to, że spotkamy się w Warszawie na szkoleniu związanym z wygranymi projektami.

Mobilność  1  (Słowacja) – lista  uczestników

 

PROTOKÓŁ  NABORU  UCZESTNIKÓW

do projektu ZSB w Opolu – Kompetencje uczniów to sukces o numerze ERASMUS-2018-1-PL01-KA102-048614 w ramach projektu Programu Erasmus+  sektor Kształcenie i szkolenia zawodowe

CZĘŚĆ 2

Komisja  naboru  po przeliczeniu punktów określonych w części 2 regulaminu naboru, ustaliła listę główną i rezerwową mobilności 1.

Mobilność 1 – Słowacja (aranżacja wnętrz)

LISTA  GŁÓWNA

Nazwiska  osób Liczba punktów – max 20 pkt.
1. Guszpit Marta 20
2. Gebauer Magdalena 19
3. Rudenko Anastasiia 19
4. Walczak Marta 19
5. Mróz Sabina 18
6. Owczarek Oliwia 18
7. Wistuba Julia 18
8. Paperniuk Natalia 17
9. Skopek Natalia 15
10. Szymik Klaudia 15

 

Wyżej wymienieni uczniowie zostali zakwalifikowani do wyjazdu na staż do Żylina, na Słowację, w terminie 17.02 – 02.03.2019r.

Przypominam o obowiązku uczestniczenia w zajęciach kulturowych i pedagogicznych w dniach 17, 18, 19.01.2019r. w godzinach podanych w harmonogramie.

Spotkanie obowiązkowe z rodzicami i uczniami mobilności odbędzie się 12.02.2019r., o godzinie 16.30, w sali nr 17.

Wszelkie informacje dodatkowe u koordynatora projektu, p.Joanny Banaszewskiej. Informacje istotne dla wyjazdu uczniów opublikowane zostaną podczas ferii zimowych.

 

LISTA  REZERWOWA

Nazwiska  osób Liczba punktów – max 20 pkt.
1. Kobus Laura 14,5
2. Czichos Viktoria 14
3. Lepsy Ewelina 13,5
4. Dryjska Justyna 0

Gratulacje!!!

PROTOKÓŁ NABORU UCZESTNIKÓW DO PROJEKTU

do projektu ZSB w Opolu – Kompetencje uczniów to sukces o numerze ERASMUS-2018-1-PL01-KA102-048614 w ramach projektu Programu Erasmus+ sektor Kształcenie i szkolenia zawodowe

CZĘŚĆ 1

Komisja naboru po przeliczeniu punktów określonych w części 1 regulaminu naboru, ustaliła listy uczniów zakwalifikowanych do projektu, do zajęć przygotowawczych poszczególnych mobilności. Część 2 naboru po przeprowadzeniu zajęć przygotowawczych (językowych) obejmie wybór 10/5 uczestników poszczególnych mobilności.

Mobilność 1 – Słowacja (aranżacja wnętrz)
Nazwiska osób Liczba punktów – max 43 pkt.
1. Guszpit Marta 31
2. Owczarek Oliwia 31
3. Gebauer Magdalena 30
4. Wistuba Julia 30
5. Szymik Klaudia 29
6. Kobus Laura 28
7. Lepsy Ewelina 25
8. Mróz Sabina 24
9. Czichos Viktoria 23
10. Skopek Natalia 23
11. Walczak Marta 23
12. Dryjska Justyna 22
13. Paperniuk Natalia 22
14. Rudenko Anastazja 22

Wyżej wymienieni uczniowie zostali zakwalifikowani do zajęć przygotowawczych. Po przeprowadzeniu zajęć przygotowawczych (językowych), w II etapie naboru, z grupy zostanie wyłonionych 10 uczniów wyjeżdżających na staż.

Mobilność 2 – Hiszpania (budownictwo)
Nazwiska osób Liczba punktów – max 43 pkt.
1 Gaweł Maciej 28
2 Fuhl Łukasz 27
3 Cichoń Jakub 26
4 Kikta Maksym 25
5 Brzeźniak Kewin 22
6 Sordoń Mateusz 22
7 Oziębłowski Dawid 20

Wyżej wymienieni uczniowie zostali zakwalifikowani do zajęć przygotowawczych. Po przeprowadzeniu zajęć przygotowawczych (językowych), w II etapie naboru, z grupy zostanie wyłonionych 5 uczniów wyjeżdżających na staż.

Mobilność 2 – Hiszpania (architektura krajobrazu)
Nazwiska osób Liczba punktów – max 43 pkt.
1 Mika Łukasz 34
2 Wiench Julia 28
3 Jambor Dawid 25
4 Dziony Wiktoria 24
5 Szarejko Natalia 22
6 Wilczek Agata 21
7 Kasperek Oliwier 20

Wyżej wymienieni uczniowie zostali zakwalifikowani do zajęć przygotowawczych. Po przeprowadzeniu zajęć przygotowawczych (językowych), w II etapie naboru, z grupy zostanie wyłonionych 5 uczniów wyjeżdżających na staż.

Mobilność 3 – Hiszpania (aranżacja wnętrz)
Nazwiska osób Liczba punktów – max 43 pkt.
1 Młyńska Wiktoria 37
2 Janczyk Karolina 36
3 Szymczak Kamila 36
4 Kopiec Sandra 35
5 Czyż Martyna 34
6 Załoga Justyna 34
7 Chimiak Milena 33
8 Kubata Dominika 32
9 Mielniczuk Dominika 32
10 Nawrat Dominika 32
11 Kinder Marcin 31
12 Miś Natalia 31
13 Karczewski Arkadiusz 29

Wyżej wymienieni uczniowie zostali zakwalifikowani do zajęć przygotowawczych. Po przeprowadzeniu zajęć przygotowawczych (językowych), w II etapie naboru, z grupy zostanie wyłonionych 10 uczniów wyjeżdżających na staż.

KOMISJA NABORU w składzie:

Violetta Szczepkowska – dyrektor szkoły
Joanna Banaszewska – koordynator projektu
Urszula Kuta – wychowawca 3tb (2017/2018)
Marzena Wiener – wychowawca 3tb (2018/2019)
Celina Matusik-Dewsbury – wychowawca 3ta
Urszula Kuta – wychowawca 2ta (2018/2019)
Agnieszka Jarocka – Kozioł – wychowawca 2ta (2017/2018)

Zajęcia przygotowawcze rozpoczną się w listopadzie. Harmonogram ukaże się na tablicy projektu Erasmus+.

Wszystkim uczniom serdecznie gratulujemy.

Spotkanie  dla  chętnych  do  udziału  w  projekcie  Erasmus+ (klasy 2ta, 3ta, 3tb) 5 października  2018r., g.10.30, sala nr 2.

Przypominam o spotkaniu w sprawie projektu Erasmus+ w najbliższy piątek. Czego dotyczy obecny projekt? Dokąd i kiedy wyjedziecie na staż? Czego i gdzie będziecie się uczyć? Na te wszystkie pytania odpowiem Wam na spotkaniu. Serdecznie zapraszam klasy 2ta, 3ta, 3tb w piątek, 5.10.2018r. do sali nr 2 o godzinie 10.30 (na 4 lekcji).

Joanna Banaszewska, koordynator projektu.

 

Nowy  projekt  zawodowy Erasmus+

– zapraszamy  uczniów  klas 3TA, 3TB, 2TA!!!

REGULAMIN  REKRUTACJI

do projektu ZSB w Opolu – Kompetencje uczniów to sukces o numerze ERASMUS-2018-1-PL01-KA102-048614 w ramach projektu Programu Erasmus+  sektor Kształcenie i szkolenia zawodowe

 

Nabór do projektu odbywa się w dwóch etapach. Etap I to wybór 39 uczestników przygotowań (28.09 – 10.10.2018R.). Etap II odbędzie się w styczniu/lutym 2019r. (mob.1) i marcu 2019r. (mob.2 i 3). Wówczas, na podstawie opracowanych przez zespół kryteriów, spośród 39 uczestników przygotowań wyłoni się grupę 30 uczestników stażu. Podział taki podyktowany jest zabezpieczeniem równych umiejętności uczestników, spośród których każdy ukończy zajęcia przygotowawcze, w razie gdyby któryś z nich z różnych przyczyn zrezygnował. Osoby uczestniczące w przygotowaniach (9 osób), które po podliczeniu otrzymanych punktów nie zakwalifikują się do wyjazdu na staż, stworzą więc listę rezerwową.

Każdy potencjalny uczestnik stażu będzie mógł otrzymać maksymalnie 133 punkty. Punkty przyznawane będą przez prowadzących zajęcia przygotowawcze, nauczycieli przedmiotów zawodowych, wychowawców, pedagoga.

Kryteria wyboru uczestników:

  1. Etap I – max. 43 pkt.:
  2. punkty z testu z języka angielskiego mająca określić poziom językowy uczestników – średniozaawansowany lub zaawansowany (100-85% – 10p, 85-70% – 8p., 70-55% – 6p., 55-40% – 4p., 40-25% – 2p.),
  3. ocena końcoworoczna z języka angielskiego mająca określić poziom językowy uczestników – średniozaawansowany lub zaawansowany (cel. – 6p., bdb – p.5, db – 4p., dost – 3p., dop – 1p.),
  4. średnia ocen z przedmiotów zawodowych (powyżej 5,0 – 6p., 4,5-5,0 – 5p., 4,0-4,4 – 4p., 3,5-3,9 – 3p., 3,0-3,4 – 2p, 2,5-3,0 – 1p.),
  5. ocena z zachowania (wzorowa – 5p., bardzo dobra – 4p., dobra – 3p.),
  6. analiza sytuacji finansowej i rodzinnej, ustalona przez wychowawcę klasy (0-5p.),
  7. analiza predyspozycji do wyjazdu, dokonana przez pedagoga szkolnego (0-3p.),
  8. deklaracja podjęcia się różnych zadań w projekcie, wyrażona w ankiecie przygotowawczej (np. tworzenie prezentacji, plakatów, filmów, własne propozycje sposobu upowszechniania rezultatów i reklamy projektu) (0-5p.),
  9. aktywny udział w życiu szkoły (0-3p.).

W przypadku równej liczby punktów, zostaną porównane punkty przyznane w poszczególnych kategoriach. Spośród kandydatów, którzy zebrali jednakową liczbę punktów jako pierwsi zostaną umieszczeni ci, którzy otrzymali więcej punktów z preferowanych kryteriów. Kolejność preferencji kryteriów będzie następująca:

– ocena z zachowania,

– ocena z testu z języka angielskiego,

– sytuacja rodzinno-finansowa,

– deklaracja podjęcia się różnych działań w projekcie,

– ocena końcoworoczna z języka angielskiego,

– średnia ocen z przedmiotów zawodowych,

– aktywny udział w życiu szkoły,

– predyspozycja do wyjazdu.

  1. Etap II – (max 70p. – mobilność 1, max.90 pkt – mobilność 2 i 3)
  2. aktywny udział w zajęciach zawodowego języka angielskiego, test końcowy (max.20p.),
  3. aktywny udział w kursie kulturowym, ocena prezentacji multimedialnej (max.20p.),
  4. aktywny udział uczestników w zajęciach pedagogicznych, (max.20p.),
  5. aktywny udział w zajęciach języka hiszpańskiego – dotyczy mobilności hiszpańskich (max.20p.),
  6. wypełnienie ankiety dotyczącej przygotowań (10 pkt).

 

SPOTKANIE  REKRUTACYJNE dla klas 2TA, 3TA, 3TB– PIĄTEK 5.10.2018r., godzina 10.30 (lekcja 4), sala nr 2.

Wszystkich informacji udziela koordynator – Joanna Banaszewska.