I mamy to!!! Jedenasty projekt Erasmus+ uważam za zamknięty!
Korzyści z projektu Kompetencje uczniów to sukces odnieśli jego uczestnicy, szkoła i lokalna społeczność. Wielokierunkowe działania projektu w obszarach zawodowym, językowym, osobistym, kulturowym w wyjątkowy sposób rozwinęły jego uczestników.
Etap pierwszy przygotowywał uczniów do wyjazdów na staże. Program przygotowań objął poszerzenie umiejętności językowych (j.angielski, j.hiszpański), zawodowych (kurs projektowania, kurs elementów budownictwa wykończeniowego), kulturowych (zajęcia realioznawcze) oraz osobistych (warsztaty pedagogiczne).
Drugim punktem programu projektu były wyjazdy na staże zawodowe. Jedna grupa udała się do Słowacji, druga do Hiszpanii.
Na Słowację wyjechało ośmioro uczeniów z klas technikum aranżacji wnętrz i technikum budownictwa, które pod okiem majstrów doskonaliły swoje umiejętności z zakresu kafelkowania, malowania i suchej zabudowy. Czas pracy przeplatał się ze zwiedzaniem i wypoczynkiem. Uczestnicy po trudach zawodowych relaksowali się na kręgielni, laserowym paintballu, kąpiąc się w gorących źródłach Rajeckich Teplic i wędrując po zboczach Małej Fatry.
Do Hiszpanii z kolei udało się szesnaścioro uczniów również z klas aranżacji wnętrz i budownictwa oraz technikum architektury krajobrazu,. Grupa aranżacji poszerzała swoje umiejętności w zakresie nowych programów służących do organizowania przestrzeni, pozostali uczniowie z zaś wykonywali zadania w obszarach swoich specjalności (budownictwa ogólnego i wykończeniowego/architektury krajobrazu) oraz uczyli się projektowania. Po zajęciach zawodowych uczestnicy stażu mogli poznać kulturę Hiszpanii – zwiedzili muzeum Pabla Picassa, twierdzę Alcazabę i zamek Gibralfaro, Katedrę. Podczas wycieczki do Sevilli podziwiali Plac Hiszpański, monumentalną Katedrę Najświętszej Marii Panny, historyczne centrum miasta, z kolei w Rondzie zobaczyli najsłynniejszy wąwóz z mostem Puente Nuevo oraz spacerowali w skalnych zakamarkach i ogrodach Rey Moro. Na deser zobaczyli fascynujące domy wtapiające się w skały w Setenil de las Bodegas.
W ramach podsumowania zdobytych umiejętności uczniowie wykonali projekty różnorodnych pomieszczeń, w tym przestrzeni usługowych.
Na zakończenie projektu jego uczestnicy otrzymali jeszcze materialne potwierdzenia swych działań: certyfikaty partnerów, Europassy Mobilność oraz certyfikaty ZSB ze szczegółową oceną umiejętności.
Podsumowując – kolejny raz dowiedliśmy potrzeby realizowania projektów zawodowych Erasmus+ – korzyści z nich płynące są ogromne i dotyczą o wiele większej społeczności niż tylko uczestników. Dzięki nim szkoła jest na bieżąco z europejskimi technologiami i metodami pracy, pozostali uczniowie ZSB motywowani przez doświadczenia uczestników starają się o udział w kolejnych działaniach. Środowisko lokalne natomiast korzystać może z ewaluacji projektów i prac, które w jej ramach uczestnicy wykonują.
Słońce, wiatr, plaża i … praca, czyli pozdrowień z Hiszpanii część czwarta!
Drugi tydzień (22.04 – 26.04.2024 r.)
W zakresie pracy zawodowej uczniowie realizują program zaprezentowany w tygodniu pierwszym – głównie projektowanie (aranżacja), obiekty małej architektury (architektura krajobrazu), projektowanie, kosztorysowanie, budownictwo wykończeniowe (budownictwo).
Czas wolny planujemy spędzać podobnie – poniedziałek i czwartek – na plaży (wciąż jest gorąco), wtorek – zwiedzanie najciekawszych zabytków Malagi oraz Graffiti Tour, w środę – wieczorna Malaga, w piątek – podsumowanie stażu, ocena pracy, otrzymanie certyfikatów.
Zgodnie z planem we wtorek pojechaliśmy do centrum na spotkanie z przedstawicielkami Universal Mobility, które miały nam pokazać najciekawsze graffiti w Maladze. Znajdują się one w dzielnicach Soho i Lagunillas, które wyjątkowo upodobały sobie tę uliczną sztukę.
Po obejrzeniu graffiti udaliśmy się pod twierdzę Alcazaba, gdzie znajdują się ruiny teatru rzymskiego, działającego tu od I wieku do III wieku. Kamień z teatru w późniejszych wiekach posłużył do budowy twierdzy a jego ruiny zostały odkryte dopiero w 1951 roku.
Alcazaba, górująca wraz z zamkiem Gibralfaro nad miastem jest majestatyczną budowlą z XI wieku. Ze względu na swoje położenie była jedną z najtrudniejszych do zdobycia twierdz w Hiszpanii.”Alcazabę w Maladze wzniesiono w latach 1057-1063, na wniosek muzułmańskiego władcy Granady, Badisa ben Habúsa i aż do XV wieku była w rękach muzułmańskich. 19 sierpnia 1487 roku, po kilku miesiącach oblężenia, katolicki monarcha Ferdynand II zdobywa Malagę, a na wieży Homenaje de la Alcazaba staje krzyż i zawisa flaga Kastylii.
Odtąd Malaga przestaje być muzułmańska. Rewitalizacja Alcazaby rozpoczęła się w latach 30-tych XX wieku i aktualnie jest uważana za najlepiej zachowaną twierdzę Maurów w Hiszpanii. Porównuje się ją z Alhambrą w Granadzie, stąd przywarło sformułowanie, iż Alcazaba w Maladze jest jej małą repliką”[1]. Alcazaba zachwyca swoim planem przestrzennym, podporządkowanym z jednej strony celowi militarnemu, z drugiej zaś estetyką. W wielu zakątkach mieszczą się patia, fontanny, ogrody.
Nad Alcazabą, na wysokości przeszło 130 metrów, góruje zamek Gibralfaro, wzniesiony w XIV wieku przez kolejnego władcę Grenady. Miał on chronić Malagę przed piratami oraz ochraniać niżej położoną starszą twierdzę. Podobnie jak w przypadku Alcazaby 1487 rok był momentem, w którym zamek znalazł się w rękach katolickich królów – Ferdynanda II Katolickiego i jego żony Izabeli I Katolickiej. Obecnie podziwiać możemy zamysł militarny murów zamkowych, których zygzakowaty kształt utrudniał, a nawet uniemożliwiał większość ataków wroga.
(zdjęcie 1 – https://pl.wikipedia.org/wiki/Zamek_Gibralfaro#/media/Plik:Malaga_view_from_gibralfaro.jpg)
Dzisiaj jest środa… przed nami jeszcze tylko trzy dni. Zamierzamy je spędzić na pracy, relaksie (plaża), cieszeniu się kulturą hiszpańską (dzisiejszy wieczór na starówce) oraz na zakupach prezentów dla najbliższych. Przed nami również piątkowe prezentacje prac, podsumowanie pobytu i otrzymanie certyfikatów. Potem już tylko sen i o 9.55 w sobotę 27.04 wracamy do domu. Już trochę stęsknieni za bliskimi, ale wdzięczni za to, że dzięki programowi Erasmus+ mogliśmy tak wiele się nauczyć i zobaczyć. Na tym nasza praca jednak się nie kończy. Po powrocie do Opola każda z grup zawodowych będzie musiała wykonać zadanie służące dobru publicznemu a wykorzystujące zdobyte na stażu umiejętności. Kolejna relacja już z domu…
[1] https://andaluzjazwiedzanie.pl/twierdza-alcazaba-w-maladze/
Słońce, wiatr, plaża i … praca, czyli pozdrowień z Hiszpanii część trzecia!
Weekend 20-21.04.2024 r.
Sobota – Gibraltar.
Po raz pierwszy niemiło zaskoczyła nas pogoda – już od rana zbierały się chmury, zwiastując nadchodzący deszcz. Mieliśmy jednak nadzieję, że się rozpogodzi, byśmy mogli zobaczyć wszystkie zaplanowane atrakcje. O 9.00 wyjechaliśmy w podróż na Gibraltar. Ten niewielki skrawek ziemi, graniczący z Hiszpanią i wodami Morza Śródziemnego, „został włączony do Wielkiej Brytanii już w 1713 roku. Terytorium zamorskie przekazano królewskiej administracji na mocy traktatu pokojowego, który został podpisany po wojnie o sukcesję hiszpańską”.[1] Mimo kilku prób, Hiszpanom nigdy nie udało się odzyskać tego skrawka terytorium i nadal roszczą sobie do niego pretensje. W starożytności skała Gibraltaru wraz z bliźniaczą, po stronie afrykańskiej, tworzyły tzw. Słupy Heraklesa – jeden z cudów starożytnego świata – które zaznaczały koniec znanego ludom starożytnym świata.
(zdjęcie nr 3 – https://pl.wikipedia.org/wiki/S%C5%82upy_Heraklesa)
W planach mieliśmy rejs statkiem, aby zobaczyć delfiny oraz wjazd na Skałę Gibraltaru kolejką linową, gdzie na szczycie znajduje się część rezerwatu przyrody Upper Rock Nature Reserve. Słynie on z obecności m.in. „magotów gibraltarskich, bezogonowych małp z gatunku makaków berberyjskich. Na górze żyje ich nieco ponad 300, co czyni je jedynymi dziko (a może raczej półdziko) żyjącymi małpami w Europie”.[2]
(zdjęcia dzięki https://pl.wikipedia.org/wiki/Magoty_gibraltarskie , https://hispanico.pl/malpy-gibraltar/)
Niestety… plan udało się zrealizować tylko częściowo. Popłynęliśmy w rejs i choć było całkiem zabawnie i interesująco, delfinów nie zobaczyliśmy. Ponoć w takiej pogodzie trudno je namierzyć. Na pocieszenie dostaliśmy komplet darmowych biletów na powtórny rejs. Potem chcieliśmy się udać na kolejkę linową. Niestety tak bardzo się rozpadało, w dodatku bez widoków na jakieś rozjaśnienie, że musieliśmy podjąć decyzję o skróceniu wycieczki. Bardzo żałujemy, ale niestety w tych okolicznościach nie było sensu udać się na szczyt skały.
Niedziela – Setenil de las Bodegas i Ronda.
Na szczęście kolejny dzień wynagrodził nam sobotnią stratę. O 9.00 wyjechaliśmy do miejscowości Setenil de las Bodegas. „To co szczególnie przyciąga turystów w to miejsce, to niekoniecznie białe fasady domów, a ich nietypowa architektura. Wciśnięte między strome skały wąwozu budynki to niecodzienny widok, który momentami budzi przerażenie. Labirynt wąskich ulic (w niektórych miejscach ich szerokość nie przekracza nawet dwóch metrów) i wiszące nad głową urwiska skalne potrafią wzbudzić klaustrofobię, ale… raczej tylko w turystach”. [3] Rzeczywiście, widok jest wyjątkowo niecodzienny. Przeszliśmy się wąskimi uliczkami, podziwiając dziwne fasady domów i balkony wystające ze skał oraz napiliśmy się kawy w kameralnej kawiarence.
Następnie przejechaliśmy do słynnej Rondy – jednego z najbardziej wyjątkowych miast w Hiszpanii. Swą niepowtarzalność miejsce to zawdzięcza „jego położenie po obydwu stronach przecinającego je skalistego wąwozu. Nazywa się Tajo de Ronda i jest głęboki na około 160 m i szeroki w niektórych miejscach na niemal 100 m. Nie może w nim więc zabraknąć tzw. wiszących domów. Na południowej stronie urwiska znajduje się starsza, mauretańska część miasta (La Ciudad). Po jego północnej stronie mieści się późniejsza, chrześcijańska część starówki (El Mercadillo). Łączy je most Puente Nuevo będący wybitnym przykładem XVIII-wiecznej sztuki inżynieryjnej. Ma około 100 metrów wysokości i tworzą go potężne filary z podwójnym łukiem pośrodku oraz po jednym pojedynczym po każdej ze stron”[4]. Widok jest imponujący. W Rondzie oprócz tego niezwykle malowniczego widoku udało nam się również zobaczyć Casa del Rey Moro (dom arabskiego króla). Ta przestronna rezydencja znajduje się bezpośrednio przy wąwozie Tajo. Stromymi schodkami schodzi się z niej prosto do wiszących nad przepaścią ogrodów, z których można było podziwiać kanion oraz mosty. Zaszliśmy również na samo dno wąwozu – zadyszka po wejściu z powrotem do góry dorównywać mogła tylko późniejszemu wspinaniu się na zamek Gibralfaro w Maladze… Późniejszy czas wolny spędziliśmy na zakupach i próbując specjałów w okolicznych barach i restauracjach.
Weekend uznaliśmy za bardzo udany, mimo niepogody na Gibraltarze i poczuliśmy, że jesteśmy przygotowani do drugiego tygodnia pracy.
[1] https://www.money.pl/gospodarka/gibraltar-uzyskal-oficjalny-status-po-prawie-dwustu-latach-6806938546531136a.html
[2] https://www.podrozepoeuropie.pl/skala-gibraltarska/
[3] https://hispanico.pl/setenil-de-las-bodegas/
[4] http://hiszpania-portal.pl/ronda-zwiedzanie-miasto-na-skalach-andaluzja/
Słońce, wiatr, plaża i … praca, czyli pozdrowień z Hiszpanii część druga!
Pierwszy tydzień (15-19.04.2024 r.)
- Praca zawodowa.
Staże nasi uczniowie odbywają zgodnie ze swoimi zawodami: aranżacją wnętrz, architekturą krajobrazu, budownictwem.
Działania techników aranżacji koncentrują się przede wszystkim na poszerzeniu umiejętności projektowania w programie SketchUp, zdobyciu wiedzy i umiejętności pracy w programie SolidWorks. Docelowo tworzą projekt ECO-domu.
Architekci krajobrazu skupiają się przede wszystkim na obiektach małej architektury – projektowaniu, wykonywaniu i pielęgnacji. Efektem ich pracy będzie projekt terenu zieleni na dachu Biodomu.
Uczeń technikum budownictwa z kolei zajmuje się kosztorysowaniem, normowaniem, poszerzeniem wiedzy z zakresu budownictwa ogólnego i wykończeniowego oraz projektowania.
- Czas wolny.
Poniedziałkowe, środowe i czwartkowe popołudnie spędziliśmy relaksując się na plaży – pogoda dopisywała, temperatura była przyjemna, choć woda chłodna.
Wtorek z kolei spędziliśmy intensywnie – uczestnicy stażu mieli zajęcia z języka hiszpańskiego w siedzibie naszego partnera, następnie zaś udaliśmy się na zwiedzanie najważniejszych miejsc Malagi.
Trasę rozpoczęliśmy od reprezentacyjnej ulicy Malagi, calle Marqués de Larios, jednej z najdroższych ulic w Hiszpanii, poświęconej dobroczyńcy Malagi, przedsiębiorcy, filantropowi, później też politykowi. Doszliśmy nią do Placu Konstytucji (Plaza de la Constitución). „W początkach swojej historii plac nosił nazwę Rynku Głównego. Następnie nazywany był Placem Czterech Ulic. Dopiero od 1812 roku znany jest jako Plac Konstytucji. W przeszłości stanowił serce historycznej części Malagi. Od XV wieku stał się ważnym miejscem miejskiej przestrzeni publicznej. Do 1869 roku mieścił się tu ratusz”[1]. Do dzisiaj jest to miejsce, na którym organizuje się najważniejsze wydarzenia w mieście.
Następnie udaliśmy się do Muzeum Picassa. Picasso jest malarzem, obok Georges’a Braque,a jednym z twórców kubizmu. To nurt, który wprowadził nowości i zmiany w kilku obszarach: problematyki przestrzeni, perspektywy i przedstawiania na dwuwymiarowej powierzchni płótna trójwymiarowych brył. Muzeum jest położone w dawnym pałacu de Buenavista i dzięki szczodrości synowej i wnuka malarza, wyposażone w ponad 280 jego dzieł.
(obraz Guernica pobrany ze strony https://www.museoreinasofia.es/coleccion/obra/guernica)
Kolejnym przystankiem była Katedra w Maladze – Santa Iglesia Catedral Basílica de la Encarnación. „Potocznie nazywana La Manquita, czyli jednoręka z powodu braku jednej z wież. Historia Katedry jest ściśle związana z Wielkim Meczetem na fundamentach którego została zbudowana. Jego pochodzenie datuje się na rok 1487, w którym miasto Malaga zostało zdobyte przez wojsko kastylijskie. Wtedy to Meczet Ajama przybrał nową nazwę kościoła katolickiego pod wezwaniem Santa Maria de la Encarnacion. Historia budowy samej katedry sięga 1528 roku. Choć budowano ją ponad 250 lat, bo do 1782 roku, do dziś pozostaje nieukończona”[2] Ze względu na tak długi czas budowy, przeplatają się w niej różne style – gotycki, renesansowy i barokowy.
Kolejne aktywności popołudniowe czekały na nas w piątek: uczniowie wzięli udział w Gymkhana – grze terenowej, poszerzającej znajomość Malagi. Po niej poszliśmy na wieczór flamenco. To bardzo charakterystyczne dla terenów Andaluzji zjawisko kulturowe, o którym pisałam już przy okazji pobytu w Sewilli. Połączenie śpiewu, tańca, gry na gitarze, kastanietach, imponujących ubiorów i zachowania – a wszystko to służące wyrażaniu emocji. Flamenco sięga korzeniami kultury hiszpańskich Romów, a Andaluzja jest regionem, w którym licznie zamieszkali.
(Ostatnie zdjęcie z https://pixabay.com/pl/photos/)
Ciąg dalszy nastąpi…
[1] https://www.travelin.pl/atrakcja/plac-konstytucji-w-maladze
[2] https://andaluzjazwiedzanie.pl/katedra-w-maladze/
Słońce, wiatr, plaża i … praca, czyli pozdrowień z Hiszpanii część pierwsza!
Naszą tegoroczną przygodę z hiszpańskim Erasmusem rozpoczęliśmy o 1 w nocy na parkingu na Niemodlińskiej. Mimo późnej pory wszyscy byli dość podekscytowani wyjazdem. Po sprawdzeniu listy obecności i dokumentów wyruszyliśmy na lotnisko do Pyrzowic, skąd o 5.10 odlecieliśmy do Malagi.
Wylądowaliśmy w mieście zalanym słońcem i po podróży autokarem dotarliśmy do naszego hostelu – Residencia Pinares de San Anton. Ponieważ chwilę musieliśmy poczekać na zakwaterowanie w pokojach, przespacerowaliśmy się po okolicy, poznaliśmy trasę do najbliższych sklepów i na plażę (Playa del Palo). Popołudnie i wieczór poświęciliśmy na rozlokowanie się w hostelu, jedzenie i odpoczynek.
O 9.00 w niedzielę wyjechaliśmy na wycieczkę, aby zobaczyć stolicę Andaluzji, Sewillę. Mieliśmy sporo szczęścia, ponieważ akurat odbywał się tam tygodniowy festiwal flamenco – zjawiska kulturowego, będącego połączeniem tańca, śpiewu, muzyki instrumentalnej oraz stroju. Rzeczywiście, na ulicach mogliśmy podziwiać mnóstwo kobiet ubranych w charakterystyczne, niezwykle przyciągające wzrok, stroje oraz panów w eleganckich garniturach, ba! Całe rodziny udające się na fiestę flamenco!
Sewilla tonęła w słońcu, nam, nieprzyzwyczajonym jeszcze do wyższych temperatur było naprawdę gorrrrąco, ale nic dziwnego – skala Celsjusza pokazywała 29 stopni w cieniu, 38 w słońcu! Nie odebrało nam to jednak przyjemności ze zwiedzania.
Na pierwszy ogień poszedł słynny Plac Hiszpański (Plaza de España). Został on zbudowany w 1929 roku z okazji Wystawy Iberoamerykańskiej, która odbyła się w Sewilli. Jego twórcą był Aníbal González. Połączył on styl inspirowany renesansem z elementami typowymi dla Sewilli: odsłoniętą cegłą, ceramiką i kutym żelazem. Został zbudowany na planie półkola. Górują nad nim dwie wieże, po jednej z każdej strony zamkniętego obszaru, które otaczają centralny budynek z różnego rodzaju pomieszczeniami. Pomiędzy obiema wieżami biegnie sieć galerii z półkolistymi łukami, wychodzących na różne części placu, który wieńczy fontanna. Wokół placu rozstawione są ławki z malowanej ceramiki, które reprezentują wszystkie prowincje Hiszpanii.[1]
Następnie udaliśmy się w kierunku Plaza de Toros, areny walki z bykami, na której w dalszym ciągu te walki się odbywają, ku wściekłości ich przeciwników. Po drodze zatrzymaliśmy się przy Złotej Wieży, dwunastokątnej, 36- metrowa wieża zbudowanej przez muzułmanów w XIII wieku. Wieża miała charakter obronny, pełniła też funkcję latarni morskiej, pierwotnie była poryta płytkami złota, stad jej nazwa.
Samej areny walki z bykami nie zobaczyliśmy, ponieważ odbywał się w niej Feria de Abril, festiwal walk byków organizowany dwa tygodnie po Wielkanocy. Sama arena jest najstarsza w Hiszpanii, a wewnątrz znajduje się muzeum corridy eksponujące kolekcję kostiumów.
Ostatnim miejscem, które zwiedziliśmy w Sewilli była Katedra Najświętszej Marii Panny. Jest to gotycka katedra, która powstała w połowie XIII wieku w miejscu meczetu zbudowanego w wieku XII. Katedra jest największym i jednym z najwspanialszych kościołów gotyckich na świecie. Składa się z pięciu naw. Do wnętrza świątyni prowadzi 9 gotyckich, bogato zdobionych portali. Sanktuarium ma 76 m długości i 116 m szerokości. Jednym z ciekawych obiektów do zobaczenia jest grobowiec Krzysztofa Kolumba, którego trumnę podtrzymują postacie uosabiające cztery królestwa: Kastylii, Leónu, Nawarry i Aragonii. Od wschodu do katedry przylega słynna dzwonnica, tzw. Giralda, będąca jednym z symboli Sewilli. Wieża mieszcząca w najwyższej kondygnacji dzwonnicę z 24 dzwonami, osiąga wysokość 100 m. Pierwotnie był to minaret wybudowany pod koniec XII w.
(zdjęcie ostatnie –
autorstwa Thomas Weyrauch – Praca własna, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=29590712)
O Sewilli można byłoby pisać jeszcze sporo, ale tak naprawdę to miejsce wymagałoby przynajmniej tak długiego pobytu jak nasz w Maladze – wtedy dopiero można byłoby powiedzieć, że choć trochę poznało się to miasto.
Zmęczeni zwiedzaniem, długą podróżą i temperaturą, pełni wrażeń, zakończyliśmy weekend.
Ciąg dalszy nastąpi…
[1] https://www.spain.info/pl
PODSUMOWANIE POBYTU, CZYLI CO ROBILIŚMY NA STAŻU ZAWODOWYM W ŻYLINIE, NA SŁOWACJI, W RAMACH PROJEKTU ERASMUS+?
03.03.2024.
Słowacką przygodę rozpoczęliśmy 3 marca 2024 r. Wyjechaliśmy na staż zawodowy organizowany w ramach projektu Erasmus+ do zaprzyjaźnionej z ZSB szkoły budowlanej w Słowacji, w Żylinie. Na miejscu byliśmy około 17.00 i tam powitała nas słowacka koordynatorka Erasmusa, Janka Oravcova. Rozlokowaliśmy się w internacie, poznaliśmy najbliższą okolicę (patrz Lidl:)) i ciekawi, co będzie od jutra poszliśmy spać.
04.03.2024.
W poniedziałek zostaliśmy oficjalnie powitani, zaprezentowano nam szkołę i przedstawiono harmonogram stażu. Zostaliśmy podzieleni na dwie grupy i ruszyliśmy do pracy. Wg programu nasz staż koncentrował się na doskonaleniu umiejętności praktycznych z zakresu technik malarskich, prac w suchej zabudowie oraz okładzinowo-posadzkarskich (kładzenie kafli) z wykorzystaniem materiałów i technologii ekologicznych. Jedna grupa więc wykonywała prace malarskie, druga ćwiczyła suchą zabudowę. Pouczono nas też o zasadach BHP oraz zapoznano ze sprzętem.
Po południu zwiedzaliśmy Żylinę. To miasto jest stolicą Kraju Żylińskiego, takiego naszego województwa. Jej początki sięgają XIV wieku i są związane z handlem i rzemiosłem. Najciekawsze miejsca w Żylinie to Plac Mariański (rynek), Kościół Świętej Trójcy, Neologiczna Synagoga i zamek Budatin. W Żylinie działają również teatr, teatr lalkowy, orkiestra kameralna, muzeum regionalne i muzeum kultury żydowskiej.
05.03.2024.
Wtorek przyniósł kolejny dzień zmagań z pracami malarskimi i w suchej zabudowie. W ramach czasu wolnego natomiast zwiedziliśmy zamek w Budatinie. Ze względu na skomplikowaną przez przebudowy drogę, na pewno ten dzień zostanie w naszej pamięciJ.
Zamek w Budatinie od XIII wieku chronił ważny szlak handlowy, prowadzący z Węgier na Śląsk. W końcu XVIII wieku obiekt przestał mieć już znaczenie obronne, stał się po prostu rezydencją arystokracji. W latach 20-tych XX wieku dokonano ostatniej już przebudowy pałacu w stylu historyczno-romantycznym. W 1945 r. pałac znacjonalizowano, a park rozparcelowano a po renowacji w latach 50-tych otwarto Považské múzeum. Obecny wygląd pałacu zawdzięczamy ostatecznie renowacji w latach 2007-2013 i od tego roku możemy nadal zwiedzać muzeum. Jedna z części zamku poświęcona jest działalności artystycznej (niezwykłe eksponaty wykonane z drutu), w innych możemy zapoznać się z historią Kraju Żylińskiego.
06.03.2024.
Środa była kolejnym dniem działań w suchej zabudowie i malowaniu, ze zwróceniem uwagi na ekologię tych prac. Natomiast w ramach organizacji czasu wolnego przygotowano dla nas prawdziwą perełkę – wizytę w Rajeckich Teplicach.
Rajskie Cieplice (polska nazwa) jest miejscem odpoczynku i relaksu mieszkańców Żyliny, jej okolic i turystów tłumnie odwiedzających ten teren. Miejscowość ta słynie z przepięknych parków – francuskiego i angielskiego (niestety w marcu nie prezentujących swych najciekawszych walorów) oraz z uzdrowiska Afrodyta, które otoczone są górami Małej Fatry. Uzdrowisko wykorzystuje leczniczą wodę termalną o temperaturze 38°C, której dobroczynne działanie znane jest od XIV wieku. Naturalna lecznicza woda zawierająca jony wapnia i magnezu pozytywnie wpływa na układ ruchowy, sprzyja leczeniu schorzeń neurologicznych, chorób zawodowych i jest polecana w kuracjach pitnych. My mieliśmy okazję zaznać dobroczynnego i relaksującego wpływu tej wody podczas kąpieli w basenach o zróżnicowanej temperaturze wody – od 14 do ponad 40 stopni.
07.03.2024.
Czwartek był dniem, w którym grupy zamieniły się swoimi zadaniami. Grupa 1 (Natalia Stotko, Valeriia Nahisrniak, Karolina Cieśla i Wiktoria Przyłucka) z malowania przeszły do prac w suchej zabudowie, okładania ścian płytami gk oraz montażu podwieszanych sufitów. Grupa 2 (Ola Thomalla, Paulina Wawszczyk, Natalia Szirch i Marcel Chudala), która te umiejętności już przećwiczyła, zaczęła zabawę z technikami malowania.
Po południu natomiast wybraliśmy się na laser game, coś w rodzaju laserowego paintballa. Z pomieszczeń gry dobiegały co rusz okrzyki to strachu, to zaskoczenia, to walki. Gra tak bardzo się spodobała, że umówiliśmy się na wolną sobotę, żeby jeszcze raz w nią się pobawić.
08.03.2024.
Piątek w pracy był drugim dniem zmagań z pracami grup w wybranych obszarach budownictwa wykończeniowego.
I po raz pierwszy mieliśmy czas wyłącznie do naszej dyspozycji. Otrzymaliśmy możliwość skorzystania z siłowni szkoły i podczas całego weekendu szlifowaliśmy formę fizyczną.
09-10.03.2024.
Weekendową sobotę spędziliśmy dość leniwie. Oprócz zebrania, podczas którego podsumowaliśmy pierwszy tydzień, robiliśmy to, co w domu: pranie, sprzątanie, zakupy. W ramach rozrywki wybraliśmy się również na wyżej wspomniany paintball.
Niedziela za to zaskoczyła nas niezbyt przyjazną aurą, co było o tyle problematyczne, że w planach mieliśmy górską wycieczkę w Janosikowe Diery.
Janosikowe Diery znajdziecie w obrębie Parku Narodowego Krywańskiej części Małej Fatry. To zespół głębokich, krętych wąwozów, przez które przemyka erodujący potok. Przez wiele lat cierpliwie wyżłobił on progi skalne, filary oraz przewieszki sprawiając, że dziś czeka tu na Was masa atrakcji. Dodatkowo, Słowacy przyprawili i doprawili szlak po swojemu, dodając sporą ilość mostków, drabinek oraz poręczy. Całość jest całkiem imponująca i zaskakująca. My przeszliśmy trasą przez Dolne Diery przede wszystkim ze względu na pogodę, ponieważ nie wszyscy mieliśmy buty odpowiednie do górskich wędrówek a szlak przez Górne Diery jest znacznie bardziej wymagający. Mimo to, udało nam się zobaczyć piękną trasę i dotrzeć do schroniska, gdzie wypiliśmy gorącą herbatę i ruszyliśmy w drogę powrotną. Żałowaliśmy tylko, że pogoda była w kratkę, bo pewnie podziwialibyśmy jeszcze piękniejsze krajobrazy.
11.03.2024
Poniedziałek po przyjemnym weekendzie był dniem wytężonej pracy – grupy kończyły swoje zadania w obszarach suchej zabudowy i malowania, przygotowywały się do pracy w obszarze robót posadzkarsko – okładzinowych.
Po południu, dla rozluźnienia, zorganizowano nam Dzień Sportu, podczas którego rozegraliśmy najpierw zacięty mecz Polska – Słowacja w siatkówkę, potem zaś integrowaliśmy się w mieszanych drużynach.
12.03.2024.
Wtorek drugiego tygodnia rozpoczął prace obu grup z kafelkowaniem. Grupy ćwiczyły kładzenie kafli na ścianach i posadzkach. Prace odbywały się w warsztatach szkolnych.
Kolejną rozrywką, którą zafundowali nam Słowacy były kręgle, na które wybraliśmy się z naszymi zaznajomionymi słowackimi uczniami. Było bardzo przyjemnie, a szala zwycięstw przechylała się raz w jedną, raz w drugą stronę.
13-14.03.2024.
Kolejne dni grupy znowu spędziły na pracach okładzinowo – posadzkarskich. Majstrowie obu grup byli z nich bardzo zadowoleni. Popołudnia spędziliśmy natomiast odpoczywając i robiąc zakupy drobiazgów dla naszych bliskich. Już dosyć nam było tęskno do nich i do domu.
15-16.03.2024.
W ostatnim dniu sprawdzono nasze umiejętności w obszarach, w których je uczniowie ćwiczyli. Wypadli doskonale. Następnie rozebrano prace, zmagazynowano materiały. Majstrowie nie szczędzili pochwał naszym uczniom, co odzwierciedlili w końcowej indywidualnej karcie oceny każdego z nich. Przeprowadzono również test ze znajomości kultury i historii miejsc, które zwiedzaliśmy.
Na zakończenie pobytu w Średniej Zawodowej Szkole Budowlanej w Żylinie jej dyrektor wręczył nam certyfikaty ukończenia mobilności w ramach projektu ZSB w Opolu – kompetencje uczniów to sukces 2023. i drobne upominki, żebyśmy zapamiętali pobyt u nich. I już mogliśmy wracać do domów.
Podsumowując – czas spędzony na Słowacji oceniamy jako doskonały i pod względem nauki, i czasu wolnego, i troski o nas i nasze dobre samopoczucie. Z noclegów i wyżywienia także jesteśmy zadowoleni. Nasze opinie o wyjeździe wyraziliśmy w ankietach potażowych oraz w raportach, które złożyliśmy po powrocie do Polski. Mamy gorącą nadzieję, że będziemy jeszcze mogli wziąć udział w takim przedsięwzięciu jak projekt Erasmus+.
WYNIKI ZAJĘĆ PRZYGOTOWAWCZYCH – LISTY UCZESTNIKÓW MOBILNOŚCI
Słowacja
Imię i nazwisko
|
Język angielski
|
Zajęcia zawodowe | Realioznawstwo | Warsztaty pedagogiczne | PUNKTACJA CAŁOŚĆ | |
1. | Cieśla Karolina | 10 | 10 | 9,5 | 8 | 37,5 |
2. | Przyłucka Wiktoria | 10 | 9 | 9,75 | 9 | 37,75 |
3. | Thomalla Aleksandra | 9,5 | 10 | 9,25 | 5 | 33,75 |
4. | Chudala Marcel | 8 | 9 | 8,5 | 5 | 30,5 |
5. | Stotko Natalia | 9 | 10 | 7,75 | 8 | 34,75 |
6. | Sowiński Sławomir | 8 | 2,5 | 5 | 0 | 15,5 (rez.) |
7. | Stach Oliwia | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 (rez.) |
8. | Szirch Natalia | 10 | 10 | 7,5 | 9 | 36,5 |
9. | Mardaus Marta | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 (rez.) |
10. | Nahirniak Valeriia | 8 | 10 | 8,75 | 9 | 35,75 |
11. | Wawszczyk Paulina | 9,5 | 10 | 8,5 | 5 | 33 |
Na podstawie wyników zajęć przygotowawczych opracowano główną oraz rezerwową listę uczestników.
LISTA GŁÓWNA:
- Przyłucka Wiktoria – 37,75
- Cieśla Karolina – 37,50
- Szirch Natalia – 36,50
- Nahirniak Valeriia – 35,75
- Stotko Natalia – 34,75
- Thomalla Aleksandra – 33,75
- Wawszczyk Paulina – 33
- Chudala Marcel – 30,50
LISTA REZERWOWA:
- Tereshchenko Danylo
- (ew.) Sowiński Sławomir*
Hiszpania
Imię i nazwisko
|
Język angielski
|
Zajęcia zawodowe | Język hiszpański | Realioznawstwo | Warsztaty pedagogiczne | PUNKTACJA CAŁOŚĆ | |
1. | Kuhl Dominika | 10 | 8 | 9,25 | 10 | 10 | 47,25 |
2. | Kula Michał | 10 | 8,5 | 8,75 | 9 | 9 | 45,25 |
3. | Cisicka Aleksandra | 8,5 | 9 | 9,75 | 9 | 8 | 44,25 |
4. | Dereń Julia | 10 | 9 | 9,5 | 9 | 10 | 47,5 |
5. | Pietrasz Wiktoria | 10 | 9 | 8,5 | 10 | 9 | 46,5 |
6. | Tom Szymon | 9,5 | 8 | 8,75 | 10 | 10 | 46,25 |
7. | Anderst Szymon | 9,5 | 8,5 | 8,25 | 10 | 10 | 46,25 |
8. | Białek Ewelina | 10 | 9,5 | 9,75 | 10 | 10 | 49,25 |
9. | Spallek Aurelia | 9,5 | 9,5 | 9,75 | 10 | 8 | 46,75 |
10. | Staszak Izabela | 10 | 9 | 8,25 | 10 | 9 | 46,25 |
11. | Thomalla Pascal | 9,5 | 10 | 9,25 | 10 | 8 | 46,75 |
12. | Olbrycht Natalia | 9,5 | 10 | 8,25 | 10 | 9 | 46,75 |
13. | Twardy Wiktor | 9 | 8,5 | 9,25 | 10 | 9 | 45,75 |
14. | Witczak Dominika | 10 | 9 | 9,75 | 10 | 9 | 47,75 |
15. | Smok Laura | 10 | 10 | 9,25 | 10 | 10 | 49,25 |
16. | Tereshchenko Danylo | 7 | 8,5 | 8,25 | 10 | 10 | 43,75 |
17. | Kasprzycka Wiktoria | 9,5 | 8 | 9 | 10 | 9 | 45,5 |
18. | Rosoł Brygida | 2,5 | 0 | 2,5 | 0 | 4 | 9 (rez.) |
19. | Sygulla Natalia | 7,5 | 9 | 9 | 10 | 5 | 40,5 |
Na podstawie wyników zajęć przygotowawczych opracowano główną oraz rezerwową listę uczestników.
LISTA GŁÓWNA:
1.-2. Białek Ewelina – 49,25
Smok Laura
- Witczak Dominika – 47,75
- Dereń Julia – 47,50
- Kuhl Dominika – 47,25
- – 8. Olbrycht Natalia
Thomalla Pascal
Spallek Aurelia
- Pietrasz Wiktoria – 46,50
- – 12. Tom Szymon – 46.25
Anderst Szymon
Staszak Izabela
- Twardy Wiktor – 45,75
- Kasprzycka Wiktoria – 45,50
- Kula Michał – 45,25
- Cisicka Aleksandra – 44,25
LISTA REZERWOWA
- Tereshchenko Danylo – 43,75
- Sygulla Natalia – 40,50
WYNIKI rozmowy kwalifikacyjnej z języka angielskiego
Na podstawie punktów przyznanych podczas rozmowy kwalifikacyjnej ustalono następujący podział uczestników projektu na poszczególne mobilności:
Grupa HISZPANIA
Nazwisko i imię | Klasa | Zawód | |
1. | Kuhl Dominika | 3TA2 | aranżacja |
2. | Kula Michał | 3TA1 | aranżacja |
3. | Cisicka Aleksandra | 3TA2 | aranżacja |
4. | Dereń Julia | 3TA2 | aranżacja |
5. | Pietrasz Wiktoria | 3TA | aranżacja |
6. | Tom Szymon | 3TB | arch.kraj. |
7. | Anderst Szymon | 3TA2 | aranżacja |
8. | Białek Ewelina | 3TA1 | aranżacja |
9. | Spallek Aurelia | 4TA1 | aranżacja |
10. | Staszak Izabela | 3TA1 | aranżacja |
11. | Thomalla Pascal | 4TA1 | aranżacja |
12. | Olbrycht Natalia | 4TA1 | aranżacja |
13. | Twardy Wiktor | 4TB | budownictwo |
14. | Witczak Dominika | 3TA1 | aranżacja |
15. | Smok Laura* | 4TB | arch.kraj. |
16. | Tereshchenko Danylo | 3TA2 | aranżacja |
17. | Kasprzycka Wiktoria* | 4TA1 | aranżacja |
18. | Rosoł Brygida* | 4TB | arch.kraj. |
19. | Sygulla Natalia* | 4TA1 | aranżacja |
*Smok Laura, Kasprzycka Wiktoria, Rosol Brygida, Sygulla Natalia – uczestniczki zeszłorocznej mobilności słowackiej, po sprawdzeniu umiejętności językowych zakwalifikowały się do mobilności hiszpańskiej.
Grupa SŁOWACJA
Nazwisko i imię | Klasa | Zawód | |
1. | Cieśla Karolina | 3TA1 | aranżacja |
2. | Przyłucka Wiktoria | 3TA1 | aranżacja |
3. | Thomalla Aleksandra | 3TA2 | aranżacja |
4. | Chudala Marcel | 3TA2 | aranżacja |
5. | Stotko Natalia | 3TA1 | aranżacja |
6. | Sowiński Sławomir | 3TA1 | aranżacja |
7. | Stach Oliwia | 3TA1 | aranżacja |
8. | Szirch Natalia | 4TA1 | aranżacja |
9. | Mardaus Marta | 4TA1 | aranżacja |
10. | Nahirniak Valeriia | 3TA1 | aranżacja |
11. | Wawszczyk Paulina* | 4TA1 | aranżacja |
*Wawszczyk Paulina ze względu na zeszłoroczny udział w mobilności hiszpańskiej zakwalifikowała się do mobilności słowackiej
Gratulujemy!!! Prosimy zapoznać się z harmonogramem zajęć przygotowawczych.
Harmonogram zajęć przygotowawczych znajduje się na tablicy Erasmus+, na parterze.
ROZMOWA KWALIFIKACYJNA w języku angielskim
Dla uczestników z wszystkich klas, poza 3TA1, odbędzie się w czwartek, 9 listopada 2023 r., na lekcji 6.
Klasa 3TA1 rozmowę kwalifikacyjną ze względu na praktyki odbędzie w poniedziałek, o godzinie 16.30.
Obie grupy prosi się o czekanie na nauczyciela pod pokojem nauczycielskim.
Wyniki ogłoszone zostaną w środę, na stronie internetowej szkoły, razem z harmonogramem zajęć przygotowawczych.
Uczestnicy, już w podziale na grupę słowacką i hiszpańską, rozpoczną zajęcia od soboty, 18.11.2023 r., zgodnie z harmonogramem.
WYNIKI NABORU UCZESTNIKÓW
do projektu Kompetencje uczniów to sukces o numerze 2023-1-PL01-KA121-VET-000114715 w ramach projektu Programu Erasmus+ sektor Kształcenie i szkolenia zawodowe.
Etap 1
Komisja naboru po przeliczeniu punktów określonych w części 1 regulaminu naboru, ustaliła listę główną i rezerwową mobilności.
LISTA GŁÓWNA
Nazwisko i imię | Klasa | Zawód | Liczba punktów – max 22 pkt. | |
1. | Białek Ewelina | 3TA1 | aranżacja | 18 |
2. | Spallek Aurelia | 4TA1 | aranżacja | 18 |
3. | Staszak Izabela | 3TA1 | aranżacja | 17 |
4. | Thomalla Pascal | 4TA1 | aranżacja | 17 |
5. | Cieśla Karolina | 3TA1 | aranżacja | 16 |
6. | Kuhl Dominika | 3TA2 | aranżacja | 16 |
7. | Kula Michał | 3TA1 | aranżacja | 16 |
8. | Olbrycht Natalia | 4TA1 | aranżacja | 16 |
9. | Przyłucka Wiktoria | 3TA1 | aranżacja | 16 |
10. | Stach Oliwia | 3TA1 | aranżacja | 16 |
11. | Szirch Natalia | 4TA1 | aranżacja | 16 |
12. | Twardy Wiktor | 4TB | budownictwo | 16 |
13. | Wawszczyk Paulina | 4TA1 | aranżacja | 16 |
14. | Witczak Dominika | 3TA1 | aranżacja | 16 |
15. | Sygulla Natalia | 4TA1 | aranżacja | 15 |
16. | Thomalla Aleksandra | 3TA2 | aranżacja | 15 |
17. | Cisicka Aleksandra | 3TA2 | aranżacja | 14 |
18. | Dereń Julia | 3TA2 | aranżacja | 14 |
19. | Mardaus Marta | 4TA1 | aranżacja | 14 |
20. | Smok Laura | 4TB | arch.kraj. | 14 |
21. | Tereshchenko Danylo | 3TA2 | aranżacja | 14 |
22. | Chudala Marcel | 3TA | aranżacja | 13 |
23. | Nahirniak Valeriia | 3TA1 | aranżacja | 13 |
24. | Pietrasz Wiktoria | 3TA | aranżacja | 13 |
25. | Stotko Natalia | 3TA1 | aranżacja | 13 |
26. | Tom Szymon | 3TB | arch.kraj. | 13 |
27. | Anderst Szymon | 3TA2 | aranżacja | 12 |
28. | Kasprzycka Wiktoria | 4TA1 | aranżacja | 12 |
29. | Rosoł Brygida | 4TB | arch.kraj. | 12 |
30. | Sowiński Sławomir | 3TA1 | aranżacja | 12 |
Wyżej wymienieni uczniowie zostali zakwalifikowani do zajęć przygotowawczych. Kolejnym (II) etapem będzie rozmowa kwalifikacyjna w języku angielskim, która określi poziom kompetencji językowych uczniów. Jej wynik zadecyduje, w której grupie zajęć przygotowawczych znajdzie się uczeń – hiszpańskiej czy słowackiej.
Po przeprowadzeniu zajęć przygotowawczych, w III etapie naboru, z grupy zostanie wyłonionych 16 uczniów wyjeżdżających na staż do Hiszpanii, 8 do Słowacji.
LISTA REZERWOWA
Nazwisko
i imię |
Klasa | Zawód | Liczba punktów | |||||||
Ogólna |
Zachowanie
|
J.angielski
|
Aktywność
|
Syt. rodz.-finans.
|
Upowsz. projektu | Średnia z przedm.zaw. | ||||
1. | Siomka Bartosz | 3TB | budownictwo | 11 | 2 | 1 | 1 | 0 | 1 | 2 |
2. | Jonczyk Martyna | 4TB | arch.kraj. | 11 | 2 | 1 | 1 | 0 | 1 | 1 |
3. | Wiench Malwina | 3TA | aranżacja | 11 | 1 | 0 | 2 | 0 | 2 | 1 |
4. | Stiller Natalia | 3TA2 | aranżacja | 9 | 2 | 1 | 1 | 0 | 0 | 2 |
5. | Szczudło Julia | 3TA2 | aranżacja | 9 | 1 | 1 | 1 | 0 | 2 | 1 |
6. | Kazik Bartłomiej | 3TB | arch.kraj. | 8 | 0 | 0 | 2 | 0 | 1 | 0 |
Regulamin rekrutacji do projektu Erasmus+ nr 2023-1-PL01-KA121-VET-000114715
Nabór do projektu odbywa się w dwóch etapach. Etap I to wybór 30 uczestników* przygotowań (11.09 – 31.10.2023 r.). Etap II obejmie przygotowania do wyjazdów na staże i zakończy się 12.01.2024 r. Wówczas, na podstawie opracowanych przez zespół kryteriów, spośród 30 uczestników przygotowań wyłoni się grupę 24 uczestników stażu. Podział taki podyktowany jest zabezpieczeniem równych umiejętności uczestników, spośród których każdy ukończy zajęcia przygotowawcze, w razie gdyby któryś z nich z różnych przyczyn zrezygnował. Osoby uczestniczące w przygotowaniach (6 osób), które po podliczeniu otrzymanych punktów nie zakwalifikują się do wyjazdu na staż, stworzą więc listę rezerwową.
Każdy potencjalny uczestnik stażu będzie mógł otrzymać maksymalnie, w zależności od grupy stażowej, 64/74 punkty. Punkty przyznawane będą przez prowadzących zajęcia przygotowawcze, nauczycieli przedmiotów zawodowych, wychowawców, pedagoga, koordynatora.
Kryteria wyboru uczestników:
- Etap I – max. 24 pkt.:
- ocena śródroczna z języka angielskiego mająca określić poziom językowy uczestników – średniozaawansowany lub zaawansowany (cel-4p., bdb –3p., db – 2p., dost – 1p., dop – 0p.),
- średnia ocen z przedmiotów zawodowych (między 6.0-5,0 – 3p.,4,9-4,0 – 2p., 3,9-3,0 – 1p., 2,9 – 2,0 – 0p.)
- ocena z zachowania (wzorowa – 3p., bardzo dobra – 2p., dobra – 1p., poprawne – 0p.),
- analiza sytuacji zdrowotnej, finansowej i rodzinnej (uczestnik z mniejszymi szansami) ustalonej przez wychowawcę klasy (0-3p.),
- analiza predyspozycji do wyjazdu, dokonana przez pedagoga szkolnego (0-3p.),
- informacja o udziale po raz pierwszy w projekcie Erasmus+ (0-2),
- aktywny udział w życiu szkoły (0-4p.),
- deklaracja podjęcia się różnych zadań w projekcie, wyrażona w ankiecie przygotowawczej (np. tworzenie prezentacji, plakatów, filmów, własne propozycje sposobu upowszechniania rezultatów i reklamy projektu) (0-2p.).
W przypadku równej liczby punktów, zostaną porównane punkty przyznane w poszczególnych kategoriach. Spośród kandydatów, którzy zebrali jednakową liczbę punktów jako pierwsi zostaną umieszczeni ci, którzy otrzymali więcej punktów z preferowanych kryteriów. Kolejność preferencji kryteriów będzie następująca:
– ocena z zachowania,
– ocena z języka angielskiego,
– aktywny udział w życiu szkoły,
– sytuacja zdrowotno-rodzinno-finansowa (uczestnik z mniejszymi szansami),
– deklaracja podjęcia się różnych działań w projekcie,
– średnia ocen z przedmiotów zawodowych,
– predyspozycje do wyjazdu.
Przed etapem II, by otrzymać informację o umiejętnościach komunikacyjnych uczniów, zostanie przeprowadzona z kandydatami na stażystów rozmowa kwalifikacyjna w języku angielskim. Jej wynik zadecyduje o miejscu odbywania stażu – w Hiszpanii u pracodawców/na kursie czy w Słowacji, w ośrodku szkolenia. Osoby posiadające większe umiejętności komunikacyjne odbędą staż w Hiszpanii.
- Etap II – max. 40/50p.
- aktywny udział w zajęciach zawodowego języka angielskiego, test końcowy (max.10p.),
- aktywny udział uczestników w zajęciach zawodowych, ocena pracy zaliczeniowej (max.10p.),
- aktywny udział w kursie kulturowym, ocena prezentacji multimedialnej (max.10p.),
- aktywny udział uczestników w zajęciach pedagogicznych (max.10p.),
- aktywny udział w zajęciach języka hiszpańskiego (grupa hiszpańska) (max.10p.).
*informacja o zakładanej ilości uczniów
* W przypadku równej liczby punktów po II etapie rekrutacji z kandydatami zostanie przeprowadzona dodatkowa rozmowa w języku angielskim. Gdyby nadal punktacja była taka sama, głos decydujący ma dyrektor i nauczyciel języka angielskiego (spoza grupy rekrutacyjnej). Opinię zespół odwoławczy podejmuje w oparciu o dokumentację projektową oraz szkolną (frekwencja, zachowanie, udział w życiu szkoły).
Zapraszamy do nowego projektu Erasmus+ !!!
Drodzy uczniowie!
Serdecznie zapraszam do wzięcia udziału w nowym projekcie Erasmus+. W tym roku nasze staże zawodowe odbędą się w Żylinie, w Słowacji oraz w Maladze, w Hiszpanii. Aby wziąć udział w projekcie musicie wypełnić formularz zgłoszenia.
Zapraszam na spotkanie informacyjne/rekrutacyjne wszystkich chętnych z klas trzecich i czwartych technikum w środę, 18.10, na lekcji 6, w sali nr 4 (świetlica).