Poczta sekretariat@zsbopole.pl Telefon (77) 474 54 54 Adres ul. Niemodlińska 40, 45-761 Opole | link do Vulcan link do strony BIP |

Nauka, poznawanie świata  i  języka  oraz  relaks = Erasmus+  w  Walencji.

Wspomnienie z wyjazdu do Walencji w ramach projektu Erasmus+.

30 marca o nieludzkiej godzinie 00.15 z Opola wyruszyliśmy do Hiszpanii, do Walencji, by wziąć udział w stażach zawodowych zorganizowanych w ramach projektu Erasmus+ Kompetencje uczniów to sukces 2024.

Wyjazd pod każdym względem był niezwykle udany. Umiejętności zawodowe uczniów poszerzyły się, przećwiczyli oni też w praktyce język angielski komunikacyjny i zawodowy. Zwiedziliśmy również Walencję, trzecie co do wielkości miasto w Hiszpanii, które jest stolicą wspólnoty autonomicznej Walencja oraz prowincji o tej samej nazwie.

Do miasta przybyliśmy po południu w niedzielę i po zakwaterowaniu udaliśmy się na spacer, by poznać bliższe i nieco dalsze okolice naszych apartamentów.

 

Poniedziałek był już bardzo intensywny. Rano udaliśmy się na zajęcia wprowadzające do szkolenia, podczas których uczniowie zostali powitani przez przedstawicieli naszego partnera Universal Mobility, który zapoznał ich z następującymi obszarami:

– zaprezentowanie warsztatów, określenie ról, budowanie zespołu, wprowadzenie do programu stażu,

– szkolenie z przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska, ekologii,

– omówienie i ustalenie harmonogramu oraz zakresu prac i obowiązków z opiekunem stażu.

Uczniowie podzieleni zostali również na dwie grupy robocze, w których przez dwa tygodnie mieli pracować.

Po południu z przewodnikiem naszym opiekunem, Michałem Gurkowskim, wybraliśmy się na zwiedzanie najważniejszych miejsc Walencji. Udało nam się zobaczyć wewnątrz imponujący osiemnastowieczny, neoklasycystyczny ratusz, z tarasu którego podczas różnorodnych uroczystości tłumy zgromadzone przed nim są pozdrawiane przez najważniejsze osoby miasta i państwa.

Zobaczyliśmy również Plaza de Toros de Valencia (arena do walki z bykami), która wciąż prezentuje to kontrowersyjne „widowisko” podczas ważniejszych świąt Walencji.

Następnie spacerem przeszliśmy na Plaza de la Virgen, gdzie mieści się jedna ze słynniejszych walenckich fontann – Turia. Przedstawia ona Neptuna w otoczeniu ośmiu kobiet, które symbolizują rzekę Turia (Neptun) i jej osiem odnóg nawadniających najbliższe tereny.

Widzieliśmy również ciekawostkę – najwęższy dom w Hiszpanii, uznawany również za jeden z najwęższych na świecie. Mierzy on jedynie 107 cm szerokości. Jak wygląda życie w nim? Tego nie sprawdziliśmy, lecz można sobie wyobrazić, że nie jest łatwe😊.

Kolejne dni tygodnia były niesamowicie pracowite, ale też bogate w nowe doświadczenia poznawcze. Staże były bardzo wymagające – uczniowie aranżacji wnętrz skoncentrowali się na opanowaniu podstaw zupełnie dla nich nowego programu – Solid Works, natomiast architektura krajobrazu zajęła się przygotowaniem projektu koncepcyjnego obiektów małej architektury.

Wtorek przyniósł nam też ucztę kulturalną – udało nam się zobaczyć pokaz flamenco, łączący trzy elementy sztuki: śpiew, taniec i grę na gitarze. Uczniowie byli pod sporym wrażeniem mistrzostwa widowiska.

Czwartek z kolei dał nam możliwość obcowania z fauną i florą świata podczas wizyty w Bioparc i Oceanarium. Oceanarium jest pod względem wielkości trzecim takim obiektem na świecie, jest tam mnóstwo gatunków morskich stworzeń. Wzięliśmy w nim również udział w pokazach delfinów, choć to również, tak jak corrida, doświadczenie kontrowersyjne. Ograniczanie zwierzętom przestrzeni życiowej w różnych formach zoo czy parkach wodnych z jednej strony uznawane jest za barbarzyństwo, z drugiej zaś strony podkreślane są walory edukacyjne i działania ochronne gatunków. Każdy z nas może sam dokonać subiektywnej oceny tych przybytków.

Sobota była pierwszym wolnym dniem. Zaplanowaliśmy więc z partnerem wycieczkę do Bocairent, Covetes de Moros i Cuevas de San Jose. Pierwsze z tych miejsc to jedna z najciekawszych berberyjskich wiosek, której najsłynniejszym zabytkiem jest zespół jaskiń służących jako magazyny i schronienia. Cuevas de San Jose natomiast jest jaskinią znaną z najdłuższej żeglownej podziemnej rzeki w Europie.

W niedzielę z kolei wybraliśmy się do Alicante, znanego śródziemnomorskiego kurortu. Za godny polecenia uznajemy zamek świętej Barbary, górujący nad miastem oraz ciekawy deptak nad samym morzem. Udało nam się również dotrzeć do niezwykłego lokalnego baru słynącego z niezwykle smacznych i ciekawie podawanych tapasów – niewielkich przekąsek.

Drugi tydzień pobytu był bardzo intensywny na stażach. Uczniowie aranżacji doskonalili swoje umiejętności w tworzeniu projektów w programie Solid Works: modelowania 3D, stosowania ekologicznych materiałów, wykorzystywania oświetlenia w oprogramowaniu do wizualizacji i, na koniec, do prezentacji projektu przed opiekunem i resztą grupy. Uczniowie architektury krajobrazu również drugi tydzień poświęcili opracowaniu projektu architektury krajobrazu, z wykorzystaniem nowopoznanych roślin, obiektów małej architektury krajobrazu, z wykorzystaniem wiedzy o zrównoważonym środowisku. Swą pracę również zakończyli oceną projektów przez opiekuna stażu.

Warto również wspomnieć, że uczniowie pod koniec pobytu przystąpili do testu znajomości kraju goszczącego, jego kultury i terenów, które zwiedziliśmy oraz do testu sprawdzającego rozwój umiejętności językowych. Oceny z tych testów znajdą swoje odzwierciedlenie w certyfikatach Zespołu Szkół Budowlanych.

Na zakończenie pobytu opiekun z Universal Mobility, Michał, przygotował dla nas piękne podsumowanie, z lokalnym jedzeniem i wręczeniem nam certyfikatów partnera, poświadczających ukończenie stażu przez naszych uczniów.

I w sobotę 12.04, pełni wrażeń, wyruszyliśmy w drogę powrotną do Opola.

Czy warto brać udział w kolejnym projekcie Erasmus+? Najlepiej zapytajcie o to naszych uczniów podczas podsumowania projektu 😊.

Nauka, poznawanie świata  i  języka  oraz  relaks = Erasmus+  w  Walencji.
Przewiń na górę
Przejdź do treści