PODSUMOWANIE –

NIE TYLKO PRACĄ UCZEŃ ŻYJE, czyli ukraiński projekt w Zespole Szkół Budowlanych im. Papieża Jana Pawła II w Opolu

 

Myśl o projekcie zaświtała  uczestnikom zajęć języka polskiego jako obcego, które rozpoczęły się na początku roku szkolnego 2018. W zajęciach, oprócz trojga uczniów technikum z klasy 2TA (aranżacja wnętrz), brało udział pięcioro uczniów Szkoły Branżowej I stopnia ZSB, uczących się w zawodzie mechanik pojazdów samochodowych oraz monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie. Uczniowie pochodzą z Ukrainy a języka polskiego uczy ich Joanna Banaszewska, polonistka, glottodydaktyk, szkolna specjalistka od projektów.

Podczas zajęć nauczycielka zapytała uczniów o ich wrażenia z przyjazdu do Opola, o problemy, z jakimi ci młodzi ludzie muszą się zmagać w obcym sobie środowisku. W odpowiedzi na te pytania zrodził się pomysł projektu. Grupa wzięła udział więc udział w IX edycji ogólnopolskiego „Projektu z klasą” wydawnictwa Nowa Era. Projekt miał nosić tytuł „Opole dla młodych obcokrajowców – w praktyce”. Celem projektu było stworzenie przewodnika po Opolu dla młodych ludzi, w którym znalazłyby się ważne informacje dla uczniów przyjeżdżających z Ukrainy do Opola, by tu właśnie kontynuować naukę w naszych szkołach. Przewodnik miał też spełniać dwa główne założenia:

– powinien był uwzględniać miejsca, zainteresowania charakterystyczne dla młodych ludzi,

– musiał pamiętać o barierze finansowej młodych ludzi.

Uczestniczka projektu Natalia Paperniuk podkreśla korzyści przewodnika: „ten projekt może ułatwić życie przybywającej z Ukrainy młodzieży, pomóc im poznać różne miejsca i zdobyć informacje, których potrzebują. Ponieważ w tym przewodniku wszystko będzie w jednym miejscu, łatwo będzie można je odszukać”.

Wielka radość zapanowała na wieść, że projekt znalazł się w gronie zwycięzców i otrzymał grant na realizację. Zadowolenie było tym większe, że projekt znalazł się w gronie ok 50 laureatów, podczas gdy w konkursie wzięło udział ponad 600 pomysłów.

W odpowiedzi na pytanie dlaczego uczniowie chcieli się zająć stworzeniem przewodnika, odpowiadają: „chcemy zachęcić naszych kolegów i koleżanki z Ukrainy, by przyjechali do Opola, które tak polubiliśmy”, „chcemy pokazać im Opole młodych, aktywnych ludzi, którzy chcą tu mieszkać, uczyć się i żyć”. Na szczególną uwagę zasługuje motywacja tego pomysłu – projekt ukraiński jest działaniem, który uczniowie wymyślili od początku do końca – nie dla własnych korzyści, lecz po to, by ułatwić adaptację innym obcokrajowcom. Uczeń Artem Kyrychuk, odwołując się do własnych doświadczeń, mówi: „Gdyby taki przewodnik byłby dostępny, kiedy my przyjechaliśmy po raz pierwszy do Opola, to bardzo by nam to pomogło”.

Przewodnik stworzony został, zgodnie z założeniami, w dwóch wersjach: papierowej i elektronicznej (strona internetowa www.projekt.zsbopole.pl) i składa się z kilku działów. Na stronie głównej zamieszczony jest wstęp, wprowadzający do projektu. Część pierwsza pt. ”Jak żyje Opole” zamieszcza podstawowe informacje na temat miasta. Część druga – najbardziej obszerna: „Opole dla młodych” – składa się z 10 działów (finanse, hobby, jedzenie, mieszkanie, nauka, poczta, praca dla młodych, transport, zakupy, zdrowie), w których zaprezentowane zostały praktyczne informacje dla młodych ludzi. Trzecia część natomiast – „Opole ‘na bogato’” ukazuje Opole miłośnikom kultury wysokiej. Wszystkie części wzbogacone są zdjęciami autorstwa uczniów i opiekuna. Anastazja Rudenko, uczestniczka projektu o wyborze treści mówi: „Działy, które wzięliśmy pod uwagę są bardzo ważne dla młodych ludzi, którzy przyjeżdżają do Opola. Są to podstawowe informacje na temat mieszkania i uczenia się tutaj. Stworzyliśmy też działy, które organizują życie młodych ludzi: ich hobby, rozrywkę, czas wolny. Wszystkie informacje, które są w przewodniku zamieściliśmy na podstawie własnej wiedzy i naszych doświadczeń. My już wiemy co jest ważne i potrzebne, żeby życie w nowym kraju było łatwiejsze”.

Maj był miesiącem, który złożył nasz projekt w całość. 17 czerwca zorganizowaliśmy podsumowanie projektu. Na uroczystą prezentację przewodnika i wręczenie dyplomów uczestnikom projektu  zostali zaproszeni goście z organu prowadzącego, kuratorium oświaty, urzędu marszałkowskiego (wydział wielokulturowości), Uniwersytetu Opolskiego (Partnerstwo Wschodnie).

Wielkim walorem projektu jest to, że jest on punktem wyjścia do kolejnych kroków ułatwiających życie cudzoziemcom w Opolu. W planach jest przetłumaczenie przewodnika na język ukraiński, docelowo też angielski oraz stworzenie aplikacji mobilnej.

“Przewodnik dla obcokrajowców w praktyce” – zapraszamy na relację TVP3

https://opole.tvp.pl/41643864/mapa-dla-obcokrajowcow-ukrainscy-uczniowie-ze-szkoly-budowlanej-tworza-praktyczny-przewodnik

 

 

Dyplom Projekt z klasą

 

Otrzymaliśmy Certyfikat Dobrze ZaProjektowanej Szkoły – jesteśmy dumni z sukcesu. Projekt “Opole dla młodych obcokrajowców – w praktyce” trwa i już niedługo, na przełomie maja i czerwca będziemy mogli się pochwalić wynikami projektu – stroną internetową z informacjami dla młodych uczniów z zagranicy.

Opole  dla  młodych  obcokrajowców – w praktyce

Możemy pochwalić się kolejnym sukcesem w dziedzinie projektów realizowanych w naszej szkole. Znaleźliśmy się w gronie laureatów konkursu Projekt z klasą, organizowanego już po raz dziewiąty przez wydawnictwo Nowa Era. Nasza propozycja została wybrana spośród ponad pół tysiąca projektów i nagrodzona grantem na jego realizację. Co to za projekt? Czego i kogo dotyczy?

 

Projekt zrodził się na lekcji języka polskiego jako obcego. W rozmowie z uczniami (Ukraińcami) omawialiśmy problemy, z jakimi ci młodzi obcokrajowcy muszą zmagać się na co dzień w obcym sobie środowisku.  Wpadliśmy zatem na pomysł, w jaki sposób można ułatwić nie tylko ich życie, ale i wszystkich młodych ludzi, którzy przyjeżdżają do Opola uczyć się w szkołach średnich czy wyższych. Po zbadaniu tematu okazało się, że w Opolu uczy się lub studiuje obecnie około 1000 Ukraińców, jeszcze więcej żyje na terenie całego województwa opolskiego. Grupa docelowa wydała nam się więc spora i to do nich (oraz do wybierających się do Opola ich znajomych i przyjaciół) kierowany jest efekt projektu.

Efekt projektu zakłada stworzenie praktycznego przewodnika po Opolu, kierowanego do młodych, aktywnych obcokrajowców.

Przewodnik ma spełniać dwa główne założenia:

– powinien uwzględniać miejsca, zainteresowania charakterystyczne dla młodych ludzi,

– musi pamiętać o barierze finansowej młodych ludzi.

Przewodnik składać się będzie z 11 działów:

  1. Transport (np. dojazd Ukraina-Opole, transport miejski).
  2. Finanse (np. darmowe konta dla obcokrajowców, tanie przelewy, korzystna wymiana pieniędzy, itp.).
  3. Mieszkanie (np.internaty, bursy, biura informacji o niedrogich stancjach).
  4. Jedzenie (tanie i smaczne bary, stołówki, abonamenty na posiłki).
  5. Zakupy (dobre i niedrogie miejsca handlowe).
  6. Czas wolny, rozrywki (charakterystyczny dla młodych – kąpieliska, imprezy, itp.).
  7. Poczta (usługi, cennik).
  8. Nauka (szkoły średnie, wyższe, dokształcanie).
  9. Praca dla młodych ludzi (gdzie szukać, jakie dokumenty należy mieć, itp.).
  10. Hobby (lista miejsc, w których nieodpłatnie/niedrogo młodzi mogą rozwijać swoje pasje).
  11. Opole “na bogato” (informacja o miejscach tzw. kultury wysokiej – teatrze, filharmonii, itp).

Nad przewodnikiem pracuje 10 uczniów Ukraińców, z klas I i II technikum oraz szkoły branżowej, pod kierunkiem Joanny Banaszewskiej.  Są oni podzieleni na 5 grup, z których każda zajmuje się wybranymi zagadnieniami. Harmonogram projektu zakłada, że w miesiącach październik-marzec gromadzimy informacje, kwiecień służy opracowaniu językowemu, maj przeznaczony jest na grafikę i wykorzystanie aplikacji technologii informatycznej, czerwiec będzie czasem na opracowanie strony internetowej projektu i wydruku przewodnika. Należy też dodać, że wszystkie zdjęcia wykorzystane w przewodniku będą naszego autorstwa.

Na zakończenie projektu zamierzamy zaprezentować nasz przewodnik Honorowemu Konsulowi Ukrainy w Opolu.

Więcej informacji w zakładce Projekty – Projekt z klasą