Z POWER-em w świat…

     Zakończyliśmy projekt POWER Otwarta Europa szansą rozwoju zawodowego uczniów opolskiej budowlanki – edycja II. Zachęcając do udziału w kolejnych edycjach projektów zawodowych, przedstawiamy Wam nasz projekt w pigułce.

Kolejne projektowe wyzwanie w Zespole Szkół Budowlanych zakończyło się sukcesem. Projekt POWER Otwarta Europa szansą rozwoju zawodowego uczniów  opolskiej budowlanki – edycja II  jest już piątym projektem, którego głównymi celami jest rozwój umiejętności zawodowych, językowych i międzykulturowych. Tym razem naszymi partnerami byli Zakład Promowania Kształcenia Zawodowego Związku Przemysłu Budowlanego Berlina i Brandenburgii (Niemcy) oraz Średnia Zawodowa Szkoła Budowlana w Żylinie (Słowacja), u których nasi uczniowie odbyli trzy dwutygodniowe praktyki.

Projekt składał się z trzech etapów: zajęć przygotowawczych, stażu i ewaluacji oraz upowszechniania. W ramach przygotowań nasi uczniowie wzięli udział w zajęciach zawodowych, językowych, kulturowych i pedagogicznych. Wszystkie te zajęcia miały być wstępem do właściwego etapu, czyli wyjazdu na praktykę zawodową za granicę.

Dwie dziesięcioosobowe grupy uczniów (aranżacji wnętrz i budownictwa) wybrały się na staż do Słowacji, gdzie uczyły się wykonywania prac wykończeniowych we wnętrzach: kafelkowania, malowania, wykonywania podwieszanych sufitów z karton-gipsu i kafelkowych mozaik. Nie tylko czas praktyki stażyści spędzili ciekawie, partner zorganizował również bardzo bogaty czas wolny – zwiedzanie zamków Budatin i Oravsky Podzamok, kąpiele w źródłach termalnych w Rajeckych Teplicach, laserowy paintball, kręgle czy nauka nowego dla nas sportu – kin-ball.

Trzecia grupa, 18 uczniów, wyjechało do Niemiec, gdzie w Brandenburgu ćwiczyli umiejętności wykonywania tarasu, patia z różnorodnego kamienia naturalnego i betonu. I tam czas wolny był świetnie zorganizowany – uczniowie zwiedzili Berlin, Poczdam, bawili się też w Tropical Island, na miejscu natomiast rozwijali znajomości ze stażystami z innych krajów podczas wieczorków integracyjnych, bilarda i piłkarzyków.

Po powrocie ze stażu nadszedł czas, by uczniowie pokazali, czego się nauczyli. Swoje umiejętności wykorzystali w doskonały sposób – łącząc pracę z pomocą innym. Część uczniów wykonała remont kilku sali szpitalnych na oddziale dermatologii Szpitala Wojewódzkiego na ulicy Katowickiej, część wyremontowała pomieszczenia wspólne w Domu Pomocy Społecznej dla Kombatantów w Opolu. Jest to dowód na to, że można osiągać korzyści ze współpracy ze środowiskiem lokalnym – nasi uczniowie pokazali i sprawdzili swoje umiejętności, placówki lokalne mają pięknie przygotowane pomieszczenia.

Innym ciekawym sposobem na sprawdzenie własnych umiejętności były konkursy projektów oraz warsztaty przeprowadzone dla uczniów klas technikum ZSB, podczas których stażyści jako trenerzy kierowali pracą swych kolegów, by ci jak najwięcej nauczyli się, bazując na świeżym doświadczeniu  uczestników projektu.

Projekt zakończyła konferencja, podczas której zaproszonym gościom, z organu prowadzącego, kuratorium oświaty, RCRE, CKP, pracodawcom i wielu innym zaprezentowano projekt i jego wyniki.

Wniosek z obserwacji umiejętności i satysfakcji uczestników jest jeden – należy nadal brać udział w tego typu projektach, ponieważ zapewniają one zupełnie nową i inną jakość nauczania, niż ta dostępna w szkole. Wiadomo, że im ciekawsze i bardziej różnorodne formy, tym lepszy efekt nauczania, stąd też bez wahania zapraszamy naszych uczniów do kolejnego projektu: ZSB w Opolu – kompetencje uczniów to sukces!

Zapraszamy do zerknięcia na prezentację „Podsumowanie”.

Podsumowanie