Uczniowie Zespołu Szkół Budowlanych im. Papieża Jana Pawła II w Opolu uczyli się tej sztuki podczas warsztatów prowadzonych przez dr Ewę Kosowską-Korniak z Instytutu Komunikacji O-Media, wykładowcę WSB w Opolu.
Temat warsztatów: „Wystąpienia publiczne” został wybrany nieprzypadkowo – liczne badania psychologiczne pokazują, że współczesna młodzież ma problem z publicznym mówieniem o sobie, a nawet – z pozytywnym myśleniem o sobie.
– Zaprezentowanie swojej osoby w sposób budzący zaufanie i wywierający pozytywne wrażenie jest jedną z ważniejszych kompetencji psychospołecznych i zarazem kluczem do sukcesu życiowego, jak również zawodowego – mówi dr Ewa Kosowska-Korniak, ekspert WSB w Opolu ds. mediacji i komunikacji, zajmująca się na co dzień prowadzeniem warsztatów z wystąpień publicznych.
Jak trudno jest znaleźć w sobie i zaprezentować innym trzy swoje mocne cechy, a czasem nawet jakąkolwiek zaletę, pokazały warsztaty prowadzone w grupie  17-18-latków z gimnazjum dla pracujących. „Jestem chamska”, „nic nie potrafię” – tak w pierwszym zdaniu mówili o sobie uczniowie. Kończąc warsztaty, potrafili zamienić powyższe zwroty na „jestem szczera i bezpośrednia”, „dobrze gram w piłkę nożną”, co sami uczestnicy uznali za pozytywny efekt przeprowadzonych zajęć.
– Najważniejsze jest zaktywizowanie uczniów, sprawienie, by angażowali się w ćwiczenia, nie rozmawiali, nie przeszkadzali sobie nawzajem oraz by poczuli się inaczej, niż na klasycznej lekcji, bez oceniania i odpytywania – podkreśla prowadząca warsztaty. Zajęcia rozpoczęła od spisania z uczniami kontraktu, co, jak się okazało, bardzo im się spodobało i pomogło w utrzymaniu dyscypliny.
Najwięcej radości sprawiało uczniom poznanie mowy ciała. Szczególnie mocno zaangażowali się w te ćwiczenia uczniowie klasy I technikum aranżacji wnętrz. Przekonali się, jak ważna jest gestykulacja i odpowiednia mimika twarzy oraz jak wiele o nas mówi. Odkryli, że nie da się nie gestykulować. Wspólnie doszli także do wniosku, że dla wywarcia dobrego wrażenia ważniejsze od tego, co mówimy jest to, jak mówimy: ton głosu, uśmiech, odpowiednia postawa i kontakt wzrokowy z rozmówcą.
Podsumowując warsztaty, każdy uczestnik mówił, który z nowych elementów, poznanych na zajęciach, szczególnie mocno zapadł mu w pamięci. O dziwo, okazało się, że niejednokrotnie były to pozornie oczywiste rzeczy, o których uczniowie nie mieli pojęcia, takie choćby , jak to, że dziewczyna pierwsza podaje dłoń chłopakowi, w jaki sposób witamy się, wymieniając uścisk ręki oraz, że rozmawiając z drugą osobą powinniśmy patrzeć jej w oczy.
– Dla mnie największym sukcesem tych warsztatów i zarazem głównym celem, który zawsze mi przyświeca, jest pomaganie uczestnikom w budowaniu pewności siebie, która jest najważniejsza przy wystąpieniach publicznych. Dzięki ćwiczeniom prowadzonym w parach uczniowie odkryli, że są fajnymi i wartościowymi osobami i że powinni w ten sposób o sobie myśleć – dodaje Ewa Kosowska-Korniak.